Z české hvězdárny až pod hvězdnaté nebe chilských And. Cesta, která propojuje dvě polokoule jediným cílem: zachytit stopu minulosti Sluneční soustavy – a právě jejich zachycení a analýza spojují evropské nebe s chilskými výšinami. Nová síť kamer a spektrografů sleduje meteory, které nám odhalují chemické složení dávných těles a možná i samotný původ planet. Za technickým pokrokem se skrývají měsíce příprav, testování a náročná instalace v nesnadných podmínkách Jižní Ameriky. Jak se český tým vydal naproti vesmíru a proč je jižní obloha pro výzkum taktéž důležitá?
V prvním prázdninovém týdnu si vám dovoluji nabídnout malé ohlédnutí za činností astronomického kroužku a klubu, které již řadu let působí na naší hvězdárně.
Stát se vystudovaným astronomem nebo astrofyzikem bylo na počátku vzniku hvězdáren v 50. letech spíše snem než realitou. Veřejný vzdělávací systém tehdy nabízel pouze dvě cesty, jak se k astronomii či astrofyzice přiblížit – ani jedna z nich však nebyla příliš vhodná pro praktickou práci na hvězdárně."
Soutěžní klání, které bylo nedílnou součástí projektu a probíhalo od první návštěvy na škole vyvrcholilo s koncem letních prázdnin.
Během uplynulého školního roku jsme při každné návštěvě základní školy rozdali soutěžní archy, které byly součástí metodického materiálu a skládaly se ze dvou částí.
První část tvořil otázkový kvíz, který navazoval na aktuálně umístěnou výstavu. Žáci si tak mohli po jejím důkladném prostudování o dost ulehčit práci, protože většinu správných odpovědí mohli nalézt na výstavních panelech. Nad některými odpověďmi však bylo přece jen potřeba trošku více zapřemýšlet a oprostit se od zaužívaných mýtů, či nepřesností.
Druhá část byla více zaměřena na tvůrčího ducha. Děti měly za úkol nakreslit svou vlastní představu planety, na které by chtěly bydlet.
Podle tohoto klíče byla soutěž nakonec i vyhodnocena. Na každé škole jsme ocenili nejlepší kresby a potom ze všech prací na závěr vybrali celkem čtyři s nejlepším hodnocením odpovědí v kvízu. Mohlo se tak stát, že by někdo byl oceněn dvakrát, což se v konečném důsledku i stalo.
Celkem jsme vybírali ze 77 prací, které nám dodaly čtyři školy (ZŠ Hovězí, ZŠ Lešná, ZŠ Kelč, ZŠ Újezd - zde pouze vyplněný kvíz). Ceny následujícím výhercům byly odeslány 30. 8. 2011.
![]() |
![]() |
Jennifer Maňáková | Magdaléna Chrástecká |
![]() |
Tomáš Kořínek |
![]() |
![]() |
Martin Vozák | Zdenda Pitrun |
![]() |
|
David Stržínek | Martina Škařupová |
autor: Tomáš Pečiva