S blížícím se koncem roku bych rád nabídl krátké ohlédnutí za činností astronomického kroužku a klubu v letošním školním roce. Orientace podle školního roku je sice trochu zavádějící, protože během jednoho kalendářního roku jeden školní rok končí a další začíná, ale v praxi to příliš nevadí. Pracujeme totiž převážně se stejnými dětmi, které se k nám pravidelně vracejí. Proto si dovolím zmínit i několik aktivit z předchozího školního roku.
Jako každý rok se i letos sešli nadšení pozorovatelé ze širokého okolí, aby pod rouškou tmy ulehli na hvězdárenské louce a společně číhali na krásné Perseidy, jejichž aktivita právě večer 12. srpna vrcholila. Ti, kteří spatřené meteory počítali, hlásili za večer až 29 perseid, což je číslo vskutku krásné. K vidění ovšem nebyly jen „padající hvězdy“, v kopuli hlavní budovy byla také možnost dalekohledem sledovat Měsíc, jasné hvězdy a okolo jedenácti hodin i Saturn.
„Troufám si říci, že se akce velmi vydařila. Děkujeme všem za návštěvu a těšíme se na další ročník,“ dodává nakonec ředitel hvězdárny.
Byla zahájena stavba nové budovy Kulturně-kreativního centra (KKC), která vyroste na místě někdejších garáží u ulice J. K. Tyla. Ty už byly srovnány se zemí a nyní se pokračuje v budování hlubokých základů. KKC nabídne především mládeži prostor pro tradiční i netradiční vzdělávací akce. Nejen mládež bude mít zde, v KKC vybaveném adekvátně zařízenými prostory nejen učeben a pracoven, ale také laboratoří možnost se experimentálně i prakticky na vědě a výzkumu podílet. Objekt by měl začít sloužit veřejnosti od konce roku 2025.
Soutěžní klání, které bylo nedílnou součástí projektu a probíhalo od první návštěvy na škole vyvrcholilo s koncem letních prázdnin.
Během uplynulého školního roku jsme při každné návštěvě základní školy rozdali soutěžní archy, které byly součástí metodického materiálu a skládaly se ze dvou částí.
První část tvořil otázkový kvíz, který navazoval na aktuálně umístěnou výstavu. Žáci si tak mohli po jejím důkladném prostudování o dost ulehčit práci, protože většinu správných odpovědí mohli nalézt na výstavních panelech. Nad některými odpověďmi však bylo přece jen potřeba trošku více zapřemýšlet a oprostit se od zaužívaných mýtů, či nepřesností.
Druhá část byla více zaměřena na tvůrčího ducha. Děti měly za úkol nakreslit svou vlastní představu planety, na které by chtěly bydlet.
Podle tohoto klíče byla soutěž nakonec i vyhodnocena. Na každé škole jsme ocenili nejlepší kresby a potom ze všech prací na závěr vybrali celkem čtyři s nejlepším hodnocením odpovědí v kvízu. Mohlo se tak stát, že by někdo byl oceněn dvakrát, což se v konečném důsledku i stalo.
Celkem jsme vybírali ze 77 prací, které nám dodaly čtyři školy (ZŠ Hovězí, ZŠ Lešná, ZŠ Kelč, ZŠ Újezd - zde pouze vyplněný kvíz). Ceny následujícím výhercům byly odeslány 30. 8. 2011.
Jennifer Maňáková | Magdaléna Chrástecká |
Tomáš Kořínek |
Martin Vozák | Zdenda Pitrun |
David Stržínek | Martina Škařupová |
autor: Tomáš Pečiva