16.09.2019
Astronomický kroužek 2019/2020

Ve středu 18. 9. 2019 v 15.30 hodin se uskuteční na hvězdárně zahajovací schůzka astronomického kroužku pro všechny (téměř) příznivce denní a noční oblohy.

Nacházíte se: Úvodní stránka » Na obloze

úplněk

14. 9. v 6:33

poslední čtvrť

22. 9. ve 4:41

* časy jsou uvedeny v SELČ

Nejvhodnější období pro sledování Měsíce během večerního pozorování na hvězdárně nastává zhruba tři dny po novu a končí úplňkem. V tomto období se Měsíc nachází na večerní obloze.

První čtvrť je pro pozorování Měsíce vůbec nejvhodnější. Povrch Měsíce na rozhraní světla a stínu je nasvícen Sluncem ze strany, což způsobuje, že jednotlivé útvary vrhají stín a jeví se nám tak plasticky.

Úplněk naopak k pozorování vhodný není. Na měsíčním kotouči bychom v tuto dobu hledali rozhraní světla a stínu marně. Navíc nás oslní množství světla, které k této fázi neodmyslitelně patří. Jediné k čemu se úplněk hodí je, aby nám v noci, při návratu z hvězdárny domů, svítil na cestu.

Planety

večerní pozorování
Merkur nepozorovatelný
Venuše nepozorovatelná
Mars nepozorovatelný
Jupiter  v první polovině noci
Saturn
po celou noc

Uran ve druhé polovině noci
Neptun po celou noc

Komety

Podrobné informace o kometách naleznete na stránkách Heavens-Above nebo Comet Observation Database (https://cobs.si/).

Družice

Kromě úkazů, které způsobí sama příroda, na nás čeká spousta dalších, za něž může především lidská činnost v přilehlém kosmickém prostoru. Jedná se především o záblesky způsobené družicemi řady Iridium a přelety Mezinárodní kosmické stanice ISS, (V obou případech platí uvedené údaje pro Valašské Meziříčí a přilehlé okolí).

Na obrázku vpravo je zachycena aktuální poloha ISS nad povrchem Země (z Heavens-Above.com). Pozice je aktualizována každou minutu. Pro získání aktuálního pohledu je však potřeba vzdy znovu načíst stránku.

Objekty vzdáleného vesmíru

Galaxie, mlhoviny a hvězdokupy řadíme do skupiny tzv. deepsky objektů. Z center přesvětlených měst je jejich pozorování téměř nemožné, nejspíš uvidíme jen ty nejjasnější z nich. Odlehlé či přímo horské oblasti s minimálním světelným znečištěním jsou pro pozorování této kategorie objektů ideální.

Zejména mezi astronomy-amatéry je velmi oblíbený tzv. Messiérův katalog, který zahrnuje 110 deepsky objektů, ty nesou označení „M“ a pořadové číslo.

Deep-sky objekty jsou určeny výhradně pro pozorování dalekohledem. Některé z nich jsou však natolik jasné, že je můžeme vidět i pouhým okem, byť bez žádných detailů.

Aktuální vzhled oblohy - pro Valašské Meziříčí je potřeba zadat přibližné souřadnice E 18°, N +50°.

Vyzkoušet můžete také speciální webovou stránku 'BUD', která byla vytvořena v rámci našeho projektu Brána do vesmíru. Slouží jako pomůcka pozorovatelům nejen při 'Besedách U Dalekohledu' na Hvězdárně Valašské Meziříčí. Jedná se o výběr jasnějších objektů na obloze, které jsou v daném období roku vhodné pro pozorování malými a středně velkými amatérskými dalekohledy.