25.09.2018
Letní putování vesmírem 2018

Je již tradicí, že s odcházejícím létem se ohlédneme zpět a hodnotíme proběhlé události. K nim patří i astronomické tábory pro děti od 7 do 15 let věku, které na hvězdárně pořádáme desítky let. Letošní skladba táborů byla následující: v červenci pobytový astronomický tábor a v srpnu příměstský tábor.

Nacházíte se: Úvodní stránka » Program » Projekty » Realizované projekty » Rozvoj pozorování a spektroskopie meteorů a meteoritů

Rozvoj pozorování a spektroskopie meteorů a meteoritů

Projekt regionální spolupráce AV ČR - Rozvoj pozorování a spektroskopie meteorů a meteoritů, reg. č. R200401521 - navazuje na zkušenosti a výsledky v oblasti pozorování meteorů a jejich spektrografie. V rámci Zlínského kraje sídlí jádro observační sítě pro pozorování meteorů a jejich spektrografický výzkum ve Valašském Meziříčí a Kroměříži. Institucionálně jej zajišťují Společnost pro meziplanetární hmotu ve spolupráci s Hvězdárnou Valašské Meziříčí, příspěvkovou organizací Zlínského kraje. Projekt je realizován s podporou dotace pro Regionální spolupráci AV ČR.

PROJEKT POKRAČUJE I V ROCE 2017

Projekt regionální spolupráce podaný Ústavem fyzikální chemie J. Heyrovského AV ČR, v. v. i., kde naše hvězdárna plní roli regionálního partnera byl finančně podpořen i v roce 2017. Finanční podpora ze strany programu Regionální spolupráce krajů a ústavů AV ČR činí 140 tisíc Kč. Celkový rozpočet projektu na rok 2017 činí 222 tisíc Kč, z čehož 42 tisíc Kč poskytuje na řešení projektu Hvězdárna Valašské Meziříčí, p. o. ze svého běžného provozu. Zbývající částku 40 tisíc Kč do projektu vkládá žadatel - Ústav fyzikální chemie J. Heyrovského,v. v. i. v Praze.

PROJEKT POKRAČUJE I V ROCE 2016

AV ČR rozhodla o pokračování našeho společného projektu a přidělila mu finanční podporu i v roce 2016. Finanční podpora ze strany programu Regionální spolupráce krajů a ústavů AV ČR činí 197 tisíc Kč. Celkový rozpočet projektu na rok 2016 činí 289 tisíc Kč, z čehož 62 tisíc Kč poskytuje na řešení projektu Hvězdárna Valašské Meziříčí, p. o. ze svého běžného provozu. Zbývající částku 30 tisíc Kč do projektu vkládá žadatel - Ústav fyzikální chemie J. Heyrovského,v. v. i. v Praze.

Díky schválení pokračování projektu mohou dosavadní úspěšné aktivity pokračovat a v některých oblastech budeme schopni dalšího rozvoje observační sítě, pozorování, laboratorních experimentů a také oboustranné spolupráce.

O PROJEKTU

V rámci projektu budou zaznamenávána, studována a srovnávána reálná spektra meteorů pořizovaná na observatoři Valašské Meziříčí a řadě dalších stanic kamerovými spektrografy zapojenými do Evropské sítě CEMENT a laboratorní ablační emisní spektra vzorků meteoritů pořízená pomocí aparatury umožňující vysoko repetiční ablaci materiálů excimerovým laserem a synchronizovanou akvizicí spekter vysoce rozlišujícím Echelle spektrografem ESA 4000 (LLA Instruments GmBH, Německo) a spektrometrem Ocean Optics HR 4000. Spektra budou přiřazena jednak kvalitativním porovnáním, srovnáním s dostupnou literaturou a databázemi NIST (US National Institute of Standards and Technology), The Atomic Linelist (University of Kentucky) a pomocí kvantově mechanických výpočtů, přičemž budou změnou podmínek ablačního plasmatu zohledněny i dynamické prvky hrající roli při průniku a sestupu tělesa atmosférou.

Předkladatelem a hlavním řešitelem projektu je oddělení spektroskopie, Ústav fyzikální chemie J. Heyrovského AV ČR, v.v.i. pod vedením Dr. Martina Feruse a prof. Svatopluka Civiše. Toto pracoviště zajistí laboratorní měření spekter pomocí unikátního vysoce rozlišujícího spektrometru Echelle ESA 4000 a Ocean Optics HR 4000, provoz ablační aparatury, vyhodnocení spekter, interpretaci pomocí databází, kvantově mechanické výpočty a komparativní studie reálných spekter meteorů a laboratorních ablačních spekter meteoritů.

Regionální partner Hvězdárna Valašské Meziříčí, příspěvková organizace ve spolupráci se Společností pro meziplanetární hmotu (obě organizace jsou kolektivními členy České astronomické společnosti), zajistí přípravu, konstrukci a provoz pozorovací aparatury, vybrané vzorky meteoritů pro ablační experimenty, poskytne vzorky minerálů a hornin, zajistí zpracování a zpřístupnění spekter reálných meteorů a identifikaci k mateřským tělesům. Připraví také společné pracovní setkání s cílem prezentovat aktuální problémy a postup jejich řešení v rámci spolupracující observační sítě a jejího napojení na špičkové pracoviště AV ČR.

V roce 2015 činil celkový rozpočet projektu 269 tisíc Kč. Z toho dotace ze strany AV ČR na regionální spolupráci činí 190 tisíc Kč a Hvězdárna Valašské Meziříčí, p. o. projekt dofinancovává částkou 79 tisíc z běžného provozu organizace.

V letech 2015 a 2017 podpořeno dotací z programu Regionální spolupráce krajů a ústavů AV ČR.