Malé vědění dává lidem pýchu,
velké skromnost.
Rychle k cíli

Před 2 miliardami roků měla Země vysoký obsah kyslíku

24.05.2020

Výzkum jádra vzorku z ruského vrtu změnil dlouhodobé modely oxygenace (okysličení) na Zemi. Země byla mnohem bohatší na kyslík v rané etapě vývoje, než jsme doposud předpokládali při stanovení podmínek pro vývoj složitějšího života. Vyplývá to z nových výzkumů vědců na University of Alberta a University of Tartu v Estonsku. Studie poskytla důkazy pro zvýšenou hladinu kyslíku před 2 miliardami roků navzdory předcházejícím akceptovaným modelům.

Astronomové pořídili přímé fotografie dvou protoplanet u hvězdy PDS 70

20.05.2020

Při využití infračervené kamery NIRC2 (Near-Infrared Camera) nainstalované na dalekohledu Keck II observatoře W. M. Keck Observatory na Maunakea, Havaj, astronomové přímo zobrazili dvě rodící se obří plynné planety PDS 70b a PDS 70c. PDS 70 je hvězda spektrálního typu K7 hlavní posloupnosti, která je od Země vzdálená 370 světelných roků a její poloha se promítá do souhvězdí Kentaura.

celý článek

Astronomové objevili enormní most mezi dvěma kolidujícími kupami galaxií

15.05.2020

Astronomové využívající rentgenovou družici ESA s názvem XMM-Newton a observatoř Chandra X-ray Observatory provozovanou NASA pozorovali 3 milióny světelných roků dlouhý most tvořený horkým plynem, spojující dvě kupy galaxií rozdílných hmotností ve velice specifickém systému Abell 2384; dvě kupy galaxií navzájem kolidovaly před několika stovkami miliónů roků a následně prošly jedna skrz druhou a vytvořily současnou konfiguraci.

celý článek

Naše Slunce je méně aktivní než jiné hvězdy stejného typu

13.05.2020

Magnetická aktivita Slunce vede ke vzniku slunečních erupcí, koronálních výronů hmoty a dalších jevů kosmického počasí ovlivňujících naši planetu. Podobná aktivita na jiných hvězdách může vymezit obyvatelnost obíhajících planet. Ve studii publikované v časopise Science mezinárodní tým vědců analyzoval změny jasnosti u 369 hvězd slunečního typu k odvození jejich úrovně aktivity a zjistil, že Slunce je méně aktivní než většina hvězd podobných Slunci ve studovaném vzorku.

celý článek

Mezihvězdných poutníků je ve Sluneční soustavě mnohem více

08.05.2020

Přinejmenším 17 planetek typu tzv. Kentaurů s vysokým sklonem dráhy a dva transneptunské objekty byly zachyceny Sluneční soustavou z mezihvězdného prostředí. Vyplývá to z nové studie publikované v Monthly Notices of the Royal Astronomical Society. Kentauři jsou planetky ve vnější oblasti Sluneční soustavy, jejichž oběžné dráhy jsou ve většině případů ohraničeny drahami planet Jupiter a Neptun.

celý článek

Rozpad komety C/2019 Y4 (ATLAS)

19.05.2020

AKTAUALIZACE: 22. května 2020

Díky astronomicky příznivému počasí v průběhu března a dubna se nám přístroji hvězdárny a přímo z Valašského Meziříčí podařilo zaznamenat postupný rozpad komety C/2019 Y4 (ATLAS). Kometě jsme se věnovali ve dvojici článků AKA a na ně navazuje tento příspěvek, který obsahuje řadu doplňujících informací a materiálů (fotografií a animací). Kometa ale stále nezanikla, čili jakmile z oblohy 'zmizí' Měsíc, pokusíme se vývoj její aktivity dokumentovat dále.

Pozorování proměnných hvězd – duben 2020

Konec března a duben byl nezvykle příznivý a proto jsme mohli během 18-ti nocí pořídit 28 277 měření jasnosti proměnných hvězd. Výsledky jsou postupně zpracovávány a po vyhodnocení přineseme zajímavé výsledky o hvězdách NSVS 07453183 Lyn, HW Vir, ASAS J 083128 Cnc a NSVS 2729229 UMa.

Trójan Deikoon zprovodil ze světa hvězdu - ale jen na 1,5 s

21.04.2020

Na Velký pátek 10. 4. 2020 kolem půl desáté (SELČ) večer proletěl napříč celým Českem stín (cca) čtyřicetikilometrové planetky (5638) Deikoon. Na své pouti oblohou planetka (17,1mag)  zakryla hvězdu (12,6mag). Shodou několika šťastných náhod se nám na hvězdárně podařilo úkaz odpozorovat, dokonce s pozitivním výsledkem - doba zakrytí hvězdy byla v našem případě 1,5 s. Toto pozorování je velice důležité, neboť to bylo teprve podruhé, kdy byl pozorován zákryt hvězdy touto planetkou (poprvé 23. 2. 2019).

Březnové počasí a jeho změny od roku 1957

20.04.2020

V článku uvádíme hodnoty vybraných meteorologických prvků měřených na Hvězdárně Valašské Meziříčí v měsíci BŘEZNU od počátku měření v roce 1957 až po současnost.

Použitá data jsou vlastnictvím Českého hydrometeorologického ústavu (ČHMÚ), s jehož laskavým svolením uvedené přehledy uveřejňujeme.

Pozorování proměnných hvězd – březen 2020

16.04.2020

S odstupem času jsme se vrátili k pozorování zákrytových dvojhvězd, které jsou v programu vedené již mnoho let. Zpravidla se jedná o objekty se změnami v O-C diagramu, které mohou být způsobené přenosem hmoty mezi složkami nebo přítomností třetí hvězdy v systému. V březnu jsme měli možnost pozorovat 13 nocí, během nichž bylo pořízeno 26 330 měření jasnosti proměnných hvězd.

celý článek

Teleskop ESO zahlédl známky zrodu planety

20.05.2020

Prozradil ji ‚twist‘

Pozorování provedená dalekohledem ESO/VLT odhalila neklamné známky zrodu planetárního systému. Kolem mladé hvězdy AB Aurigae se nachází hustý disk plynu a prachu s nápadnou spirálovitou strukturou. V něm astronomové nalezli poruchu označovanou jako ‚twist‘, která může prozrazovat polohu vznikající planety. Tento útvar by mohl představovat první přímo pozorovaný doklad o procesu formování planety.

celý článek

Astronomové nalezli černou díru nejblíže Zemi

06.05.2020

Přístroje ESO pomohly odhalit neviditelný objekt s dvojicí hvězdných souputníků pozorovatelných pouhým okem

Astronomové z Evropské jižní observatoře (ESO) a dalších institucí objevili černou díru, která leží jen asi 1 000 světelných let od nás. Jedná se tak o prozatím nejbližší nalezenou černou díru. Je součástí systému tří těles, jehož hvězdy jsou na obloze jižní polokoule viditelné pouhým okem. Členové týmu našli důkazy přítomnosti tohoto temného objektu díky pečlivému sledování pohybu jeho hvězdných souputníků pomocí dalekohledu MPG/ESO na Observatoři La Silla v Chile.

celý článek

Pohyb hvězdy kolem superhmotné černé díry dává za pravdu Einsteinovi

16.04.2020

Pozorování provedená dalekohledem ESO/VLT poprvé prokázala, že hvězda obíhající kolem superhmotné černé díry v centru naší Galaxie se pohybuje přesně tak, jak předpovídá Einsteinova obecná teorie relativity. Po mnoha obězích dráha hvězdy opíše v prostoru tvar připomínající květinu, nikoliv jednoduchou elipsu, jak říká Newtonova teorie gravitace. Dlouho očekávaný výsledek přinesla opakovaná měření prováděná se stále vyšší přesností posledních třicet let. Umožnila tak vědcům odhalit další tajemství obra ukrývajícího se v srdci Mléčné dráhy.

celý článek

Dalekohled ESO/VLT zaznamenal železný déšť v atmosféře exoplanety

12.03.2020

Pomocí dalekohledu ESO/VLT vědci pozorovali extrémní extrasolární planetu, u které předpokládají, že v její atmosféře prší železo. Na denní straně této mimořádně horké planety stoupají teploty až na 2 400 °C, což je dost na to, aby zde docházelo k odpařování kovů. Silný vítr pak odnáší železné páry na chladnější noční stranu, kde z ní kondenzují kapky kapalného kovu.

celý článek

Nová studie ESO hodnotí vliv satelitních konstelací na astronomická pozorování

09.03.2020

Astronomové nedávno projevili obavy o vliv satelitních megakonstelací na vědecký výzkum. Kvůli lepšímu pochopení důsledků těchto konstelací pro astronomická pozorování zadala Evropská jižní observatoř (ESO) vědeckou studii, s primárním zaměřením na dalekohledy ESO pozorující ve viditelné a infračervené oblasti, ale která si všímá i dalších observatoří. Studie, která vzala do úvahy celkem 18 vyvíjených satelitních konstelací, mezi nimi SpaceX, Amazon, OneWeb a další, dohromady tvořící asi 26 000 satelitů, byla přijata k publikaci v časopise Astronomy & Astrophysics.

Vlastivěda Moravská