V uplynulých dnes se členové astronomických kroužků hvězdárny pokusili uspět ve školním kole astronomické olympiády v kategoriích žáků 6. a 7. třída a 8. a 9. třída. Do tohoto vědomostního zápolení se zapojilo celkem 13 dětí s tím, že pro některé to bude zkouška tzv. nanečisto a skutečné vědomostní zápolení je bude čekat až v následujících letech.
Seriál o hvězdárně, tak jak ji prožívali a zažívali naši předchůdci. V tomto díle nakoukneme do minulého století, kdy na počátku 90. let se zdálo, že hvězdárny zaniknou v rámusu rodícího se kapitalismu.
Na počátku ledna tohoto roku organizovala hvězdárna pro členy astronomického kroužku školní kolo astronomické olympiády v kategorii EF (8. a 9. třída.). Za necelých 60 minut museli její účastníci odpovědět na cca 20 otázek a vypočítat několik příkladů. Tak například museli znát termíny jako radiant, atmosférická refrakce anebo Langrandeův bod. Matematicky pak měli zvládnout např. výpočet rychlosti vzdalování hvězdy.
Název projektu: | VÝSTAVOU KE SPOLUPRÁCI A POZNÁNÍ |
Evidenční číslo projektu: | 02.059 |
Registrační číslo projektu: | CZ/FMP.02/0059 |
Žadatel projektu: | Hvězdárna Valašské Meziříčí, p. o. Vsetínská 78 757 01 Valašské Meziříčí |
Partner projektu: | Kysucká hvezdáreň v Kysuckom Novom Meste Dolinský potok 1278 024 01 Kysucké Nové Mesto, Slovenská republika |
Webové stránky projektu partnera: | Výstavou k spolupráci a poznaniu |
Termín realizace: | září 2010 – srpen 2011 |
Kontaktní email | tpeciva@astrovm.cz |
Projekt je spolufinancován z Fondu Mikroprojektů Operačního programu příhraniční spolupráce Slovenská republika – Česká republika 2007 – 2013
Příhraniční oblast SR-ČR je charakterizována horským či kopcovitým terénem s menšími městečky či obcemi, které mají na svém katastru menší obecní školy. Díky horší dopravní obslužnosti mají tyto školy a její žáci ztížené možnosti využití doplňkových či mimoškolních vzdělávacích akcí pořádaných specializovanými institucemi (hvězdárny, muzea apod.).
Hvězdárna Valašské Meziříčí se již několik let věnuje výrobě vlastních edukačních výstav určených k distribuci po základních školách. Ročně připraví 1-3 výstavy. K těmto výstavám nabízí i tématicky zaměřené přednášky. Tyto výstavy jsou téměř výhradně určeny a zacíleny na druhý stupeň základních škol. Naše stávající možnosti však neumožňují nabídnout a realizovat tyto edukační výstavy v malých školách vesnického typu v příhraniční oblasti s ohledem na jejich vzdálenost, prostorové možnosti i finanční náročnost. Důležitou stránkou problému je také těsné sousedství hranice se Slovenskem, a tedy přirozená potřeba rozumět a hovořit jazykem sousedů. V oblasti odborné se znalostní propast především mezi mladými lidmi významně a neustále prohlubuje.
Výstavní materiály a postupy při jejich výrobě chceme inovovat do té míry, abychom mohli rozšířit okruh cílových skupin o první stupeň základních škol a školy střední.
V návaznosti na již uskutečněné projekty do této činnosti zapojujeme i našeho dlouhodobého přeshraničního partnera, který se rozhodl na základě průběžných konzultací předložit komplementární projekt s názvem Výstavou ku spolupráci a poznaniu, který řeší stejnou problematiku v příhraniční oblasti Slovenska. Velkou výhodou komplementárních projektů je skutečnost, že díky tomu každá strana připraví 2 výstavy, které budou přeloženy do druhé jazyka, a tak každý z partnerů může využívat celkem 4 výstavy.
Ke každé výstavě bude připravený doprovodný metodický materiál v obou jazycích (díky komplementárním projektům), průvodce výstavou, propagační materiály k projektu a důležitá součást edukačního procesu, multimediální prezentace realizovaná přímo na školách včetně malých vesnických škol v příhraničních oblastech ČR, jejichž možnost návštěvy našeho zařízení jsou velmi omezené.
Pro větší zapojení žáků do edukačního procesu a vyšší motivaci budou programy doplněny animačními programy s praktickým pozorováním objektů na obloze (na denní obloze Slunce, na noční obloze Měsíc, planety, hvězdy, mlhoviny dle aktuální viditelnosti). Důležitou součástí je také soutěž realizovaná v rámci projektu na každé škole zvlášť a poté v kompletním kole se zapojením nejlepších soutěžících z jednotlivých škol.
autor: Libor Lenža