Na počátku ledna tohoto roku organizovala hvězdárna pro členy astronomického kroužku školní kolo astronomické olympiády v kategorii EF (8. a 9. třída.). Za necelých 60 minut museli její účastníci odpovědět na cca 20 otázek a vypočítat několik příkladů. Tak například museli znát termíny jako radiant, atmosférická refrakce anebo Langrandeův bod. Matematicky pak měli zvládnout např. výpočet rychlosti vzdalování hvězdy.
Od září 2022 bude Hvězdárna Valašské Meziříčí, p. o. nabírat nové zájemce do Klubu nadaných dětí, který zde funguje pod záštitou Dětské mensy již od roku 2019.
Ve školním roce 2022/2023 otevíráme klub pro děti, které budou v tomto školním roce navštěvovat 3. – 5. třídu ZŠ.
Touha prozkoumat stratosféru a její vliv nejen na živé organismy stojí za projektem s názvem Společně na hranici vesmíru. Jeho cílem je vytvořit, podpořit a udržet malé vývojové a výzkumné týmy složené z techniků a výzkumníků z obou stran česko-slovenské hranice. Projekt jsme začali realizovat v listopadu 2020 a i přes nepřízeň okolních podmínek, úspěšně pokračuje.
Název projektu: | VÝSTAVOU KE SPOLUPRÁCI A POZNÁNÍ |
Evidenční číslo projektu: | 02.059 |
Registrační číslo projektu: | CZ/FMP.02/0059 |
Žadatel projektu: | Hvězdárna Valašské Meziříčí, p. o. Vsetínská 78 757 01 Valašské Meziříčí |
Partner projektu: | Kysucká hvezdáreň v Kysuckom Novom Meste Dolinský potok 1278 024 01 Kysucké Nové Mesto, Slovenská republika |
Webové stránky projektu partnera: | Výstavou k spolupráci a poznaniu |
Termín realizace: | září 2010 – srpen 2011 |
Kontaktní email | tpeciva@astrovm.cz |
Projekt je spolufinancován z Fondu Mikroprojektů Operačního programu příhraniční spolupráce Slovenská republika – Česká republika 2007 – 2013
Příhraniční oblast SR-ČR je charakterizována horským či kopcovitým terénem s menšími městečky či obcemi, které mají na svém katastru menší obecní školy. Díky horší dopravní obslužnosti mají tyto školy a její žáci ztížené možnosti využití doplňkových či mimoškolních vzdělávacích akcí pořádaných specializovanými institucemi (hvězdárny, muzea apod.).
Hvězdárna Valašské Meziříčí se již několik let věnuje výrobě vlastních edukačních výstav určených k distribuci po základních školách. Ročně připraví 1-3 výstavy. K těmto výstavám nabízí i tématicky zaměřené přednášky. Tyto výstavy jsou téměř výhradně určeny a zacíleny na druhý stupeň základních škol. Naše stávající možnosti však neumožňují nabídnout a realizovat tyto edukační výstavy v malých školách vesnického typu v příhraniční oblasti s ohledem na jejich vzdálenost, prostorové možnosti i finanční náročnost. Důležitou stránkou problému je také těsné sousedství hranice se Slovenskem, a tedy přirozená potřeba rozumět a hovořit jazykem sousedů. V oblasti odborné se znalostní propast především mezi mladými lidmi významně a neustále prohlubuje.
Výstavní materiály a postupy při jejich výrobě chceme inovovat do té míry, abychom mohli rozšířit okruh cílových skupin o první stupeň základních škol a školy střední.
V návaznosti na již uskutečněné projekty do této činnosti zapojujeme i našeho dlouhodobého přeshraničního partnera, který se rozhodl na základě průběžných konzultací předložit komplementární projekt s názvem Výstavou ku spolupráci a poznaniu, který řeší stejnou problematiku v příhraniční oblasti Slovenska. Velkou výhodou komplementárních projektů je skutečnost, že díky tomu každá strana připraví 2 výstavy, které budou přeloženy do druhé jazyka, a tak každý z partnerů může využívat celkem 4 výstavy.
Ke každé výstavě bude připravený doprovodný metodický materiál v obou jazycích (díky komplementárním projektům), průvodce výstavou, propagační materiály k projektu a důležitá součást edukačního procesu, multimediální prezentace realizovaná přímo na školách včetně malých vesnických škol v příhraničních oblastech ČR, jejichž možnost návštěvy našeho zařízení jsou velmi omezené.
Pro větší zapojení žáků do edukačního procesu a vyšší motivaci budou programy doplněny animačními programy s praktickým pozorováním objektů na obloze (na denní obloze Slunce, na noční obloze Měsíc, planety, hvězdy, mlhoviny dle aktuální viditelnosti). Důležitou součástí je také soutěž realizovaná v rámci projektu na každé škole zvlášť a poté v kompletním kole se zapojením nejlepších soutěžících z jednotlivých škol.
autor: Libor Lenža