16.09.2019
Astronomický kroužek 2019/2020

Ve středu 18. 9. 2019 v 15.30 hodin se uskuteční na hvězdárně zahajovací schůzka astronomického kroužku pro všechny (téměř) příznivce denní a noční oblohy.

Nacházíte se: Úvodní stránka » Program » Projekty » Realizované projekty » Přes hvězdy ke spolupráci a poznání » PHSP Príloha č. 1: Transformácia súradníc

PHSP Príloha č. 1: Transformácia súradníc

Nautický trojúhelník

Na obrázku podľa (4) máme súčasne zobrazené základné sústavy súradníc: horizontálnu a rovníkovú. Transformáciu zo sústavy horizontálnej (A, h) do rovníkovej prvého druhu (t, δ) vyjadríme pomocou sústavy rovníc:

cosδ * sint = sinz * sinA
cosδ * cost = cosz * cosφ + sinz*sinφ*cosA
sinδ = cosz*sinφ - sinz*sinφ*cosA

Postup: Vo vzťahoch (1) – (3) je použitá zenitová vzdialenosť: z = 90°- h. Z rovnice (3) určíme δ ako inverzný sínus jej pravej strany. Z rovníc (1) a (2) delením pravých strán rovníc (2):(1) dostaneme tan t. Inverzný tangens hľadáme v kvadrante podľa znamienok pravých strán rovníc (1) a (2), delených sínusom δ. Pre hodinový uhol platí: t = s - α, kde α je rektascenzia hviezdy a s je miestny hviezdny čas.

Opačnú transformáciu, z rovníkových súradníc do horizontálnych môžeme vykonať analogickým postupom podľa sústavy rovníc:

sinz * cosA = cosδ * sint
sinz * cosA = cosδ * sinφ * cost - cosδ * sinφ
cosz = sinδ * sinφ + cosδ * cosφ * cost

Do reálneho času pozorovania v UT sa dostaneme pomocou miestneho hviezdneho času:

t = s - α
s = S0 + 1.0027379093(UT) + λ

kde hodnoty S0 sú tabelované pre každý deň o 0 hod. UT v Astronomickej ročenke (3).