25.09.2018
Letní putování vesmírem 2018

Je již tradicí, že s odcházejícím létem se ohlédneme zpět a hodnotíme proběhlé události. K nim patří i astronomické tábory pro děti od 7 do 15 let věku, které na hvězdárně pořádáme desítky let. Letošní skladba táborů byla následující: v červenci pobytový astronomický tábor a v srpnu příměstský tábor.

Nacházíte se: Úvodní stránka » Program » Projekty » Realizované projekty » KOSOAP » Akce a události KOSOAP » Studijní cesta po hvězdárnách

Studijní cesta po hvězdárnách

Dne 28. června 2011 se v rámci projektu KOSOAP, který realizují Hvězdárna Valašské Meziříčí, p. o. a Kysucká hvězdáreň v Kysuckom Novom Meste, uskutečnila studijní cesta po vybraných hvězdárnách příhraniční oblasti SR-ČR. Akce byla připravena jednak pro odborné pracovníky hvězdáren, ale také pro učitele či studenty se zájmem o astronomii. Hlavním cílem celé akce bylo seznámit se s rozsahem a zaměřením odborných pozorovatelských programů na jednotlivých hvězdárnách, s technickým vybavením a metodikou či využitím odborných pozorovatelských programů ve vzdělávacím procesu.

Podle předem naplánovaného itineráře jsme postupně navštívili tyto hvězdárny: Kysucká hvezdáreň v Kysuckom Novom Meste, Hvezdáreň Partizánske, Hvězdárna Zlín, Hvězdárna Vsetín a Hvězdárna Valašské Meziříčí. Z uvedeného souboru se svým postavením vyčleňují dvě instituce. Jednak Hvězdárna Zlín, kterou provozuje občanské sdružení a Hvězdárna Vsetín, která v současnosti není samostatným právním subjektem, ale patří pod Muzeum regionu Valašsko, příspěvkovou organizaci Zlínského kraje.

Odborní pracovníci jednotlivých hvězdáren nám představili svou činnost, která je zaměřena do různých oblastí astronomie. Ve vzdělávacím procesu je na všech hvězdárnách využíván program pozorování Slunce, který zároveň patří k nejdéle provozovaným aktivitám. Zakreslování slunečních skvrn a dlouhodobé sledování sluneční aktivity si na každé hvězdárně vyzkoušely generace členů astronomických kroužků. Svými aktivitami v tomto směru se vymykají jednak Kysucká hvezdáreň v Kysuckom Novom Meste, která uskutečnila za dobu své existence řadu expedic za úplným zatměním Slunce, a také Hvezdáreň v Partizánskom, která navazuje na tradici amatérských radiových pozorování Slunce a spolu se svými spolupracovníky provozuje řadu experimentů pro rádiové sledování sluneční aktivity. Nejdelší a odborně nejbohatší tradici v pozorování Slunce má Hvězdárna Valašské Meziříčí, kde v minulosti probíhala řada programů výzkumu Slunce ve spolupráci s Astronomickým ústavem Akademie věd ČR. Na tyto aktivity se snažíme dnes navázat s použitím nové techniky, která má mimo jiné sloužit jako demonstrační prvek při výuce a popularizaci.

Druhým programem, který byl a je na všech hvězdárnách zastoupen, je pozorování zákrytů hvězd tělesy Sluneční soustavy. V minulosti to byly především zákryty hvězd Měsícem, dnes zákryty hvězd planetkami.

Třetím programem hojně využívaným k představení krás astronomie je sledování aktivity meteorických rojů, které spojuje znalost orientace na obloze se schopností hodnotit jasnost objektů. Jedná se o aktivitu, kterou si může vyzkoušet doslova každý, a také se jí astronomické kroužky a tábory všech hvězdáren hojně věnují.

Se zvyšující se dostupností CCD techniky se na mnoha hvězdárnách začalo experimentovat s CCD fotometrií objektů na obloze, ať již v podobě sledování proměnných hvězd (Hvězdárna Valašské Meziříčí), planetek (Hvezdáreň Partizánske) nebo komet (Hvězdárna Vsetín).

S dostupností optiky a elektroniky souvisí také velký zájem o astrofotografii, která umožňuje demonstrovat postupy používané k získání záznamu obrazu objektů na obloze a zároveň pořídit  vlastní propagační materiál (Kysucká hvezdáreň v Kysuckom Novom Meste, Hvězdárna Zlín).

Rozsah a šíře odborných programů na hvězdárnách je omezena především personálními možnostmi jednotlivých institucí. Technická vybavenost se však za posledních několik let výrazně zvýšila, což umožňuje demonstrovat i ty nejmodernější vědecké postupy.