Již tradičně se minimálně jednou za rok na naší hvězdárně objeví studenti předmětu SLO/PA Univerzity Palackého v Olomouci, Společné laboratoře optiky UP a FZÚ AV ČR. Stejně tomu bylo i letos, ale přece jen ta letošní stáž byla něčím výjimečná… světe div se, vyšlo nám počasí! A čím vším se studenti u nás zabývali? Hlavními tématy byly astronomické přístroje, astronomická pozorování a jejich zpracování.
Také valašskomeziříčská hvězdárna se v pátek 15. 3. 2024 zapojila do celorepublikového Dne hvězdáren a planetárií, aby veřejnosti představila práci těchto pracovišť, jejich význam a přínosy. Připravili jsme bohatý program od odpoledních až do večerních hodin, kdy si mohli trpěliví návštěvníci prohlédnout nejen našeho nejbližšího nebeského souputníka, ale také největší planetu Sluneční soustavy Jupiter. Odpolední programy byl určený zejména dětem a v podvečer jsme veřejnosti slavnostně představili dva nové nafukovací modely těles nebeských, Slunce a naší planety Země.
Klub nadaných dětí funguje na hvězdárně od roku 2019. Klub se každý nový školní rok otevírá pro nové zájemce, výjimkou byl hned první ročník, který se kvůli covidovým omezením protáhl na roky dva.
Ve školním roce 2023/2024 klub navštěvuje 8 chlapců ve věku 8-10 let se svým jedním rodičem.
Podle harmonogramu realizace projektu proběhlo 18. března 2010 pracovní koordinační setkání projektových týmů obou partnerů. Setkání se uskutečnilo v prostorách hlavního přeshraničního partnera, Kysucké hvězdárny v Kysuckom Novom Meste.
Hlavním cílem setkání, kterého se zúčastnilo 9 členů projektového týmu, bylo upřesnit a koordinovat realizaci projektu a rozsah zapojení a úkolů projektových týmů žadatele a jeho hlavního příhraničního partnera. Kromě termínů konkrétních akcí a jejich náplně jsme se zabývali také přípravou důležité aktivity projektu, a to terénním mapováním, jeho organizací a řízením, včetně efektivní správy výstupů i technických parametrů tištěných výstupů a webové aplikace.
Diskutovali jsme také nad obsahovou náplní závěrečné konference a plánovaného jednodenního školicího kurzu se zaměřením na marketing kulturně-vzdělávacích institucí v oblasti cestovního ruchu. Samozřejmou součástí byla také diskuze a vzájemné informování o administrativních a účetních záležitostech a souvislostech projektu včetně postupů při nákupu služeb a zboží.
Koordinační setkání jednoznačně naplnilo svůj cíl a členové projektového týmu začali realizovat dohodnuté aktivity a činnosti podle harmonogramu, případně v nich pokračovali.
autor: Libor Lenža