22.09.2020
Blízký vzdálený svět zákrytů a erupcí

Odborný pracovník naší hvězdárny Ladislav Šmelcer se zhlédl v proměnných hvězdách. Už téměř čtvrt století patří k jejich zaníceným pozorovatelům. Svého času byl předsedou Sekce proměnných hvězd a exoplanet při České astronomické společnosti, nyní je jejím místopředsedou a pořadatelem celostátního praktika. Téma tajuplných vesmírných těles prolíná celým následujícím rozhovorem.

Nacházíte se: Úvodní stránka » Program » Projekty » Realizované projekty » Experimentárium 3 - mechanika tekutin

Experimentárium 3 - mechanika tekutin

Mechanika tekutin je odvětví mechaniky, které se zabývá mechanickými vlastnostmi kapalin a plynů (silami v kapalinách a plynech, jejich pohybem - prouděním).

V rámci programů na hvězdárně se mimo jiné zabýváme atmosférou planety Země. Atmosféra představuje rozsáhlý mechanický systém, jehož existenci a vlastnosti lze zkoumat pomocí řady experimentů. Pro kosmický prostor obklopující naši planetu je naopak typické prostředí bez atmosféry (vakuum). Naším cílem je s pomocí sady pro pokusy s vakuem demonstrovat vlastnosti atmosféry a prostředí se sníženým tlakem, a také vliv měnícího se tlaku na různé fyzikální procesy. Program má přesah do dalších již nabízených pořadů týkajících se planety Země nebo kosmonautiky.

Vzdělávací program v oboru mechaniky tekutin je připraven ve variantách:
-    Mechanika pro druhý stupeň základních škol
-    Mechanika pro střední školy
-    Pro širokou veřejnost (součást programů pro mimořádné popularizační akce jako například Noc vědců, Týden vědy a techniky Akademie věd ČR, Dny Města Valašské Meziříčí, Den Zlínského kraje apod.)

Cílem projektu je rozšíření sady nabízených vzdělávacích programů. Projekt je navázán na stávající programy „Experimentárium 1 - optika“ a „Experimentárium 2 - elektřina a magnetismus“, více informací o všech nabízených programech.

Projekt "Experimentárium 3 - mechanika tekutin" je realizován díky mimořádnému přínosu v podobě finančního příspěvku na sadu pro pokusy s vakuem, který poskytla  Nadace Tomáše Bati.

DĚKUJEME!