01.06.2022
Klub nadaných dětí ve školním roce 2022/2023

Od září 2022 bude Hvězdárna Valašské Meziříčí, p. o. nabírat nové zájemce do Klubu nadaných dětí, který zde funguje pod záštitou Dětské mensy již od roku 2019.

Nacházíte se: Úvodní stránka » Odborná činnost » Výsledky pozorování

Výsledky pozorování

Pozorování proměnných hvězd – listopad - prosinec 2015

Je škoda, že v období nejdelších nocí je většinou tak špatné počasí. Nejinak tomu bylo i na závěr roku 2015. Během 8 nocí jsme pořídili necelých 26 000 měření proměnných hvězd. I tak se povedlo získat několik zajímavých výsledků. Nadále zůstávají pod kontrolou eruptivní zákrytové dvojhvězdy GJ 3236, NSVS 01286630 Dra a NSVS 01061772 Cam. Podařilo se získat novou fázovou křivku pro Cze V 102 Cep. Tato pozorování spadají do programu zpracování katalogu nových proměnných hvězd. Zajímavostí je také získání dalšího minima pro komplikovanou zákrytovou dvojhvězdu Z Dra.

Videometeory v roce 2015

Rok 2015 přinesl z pohledu meteorické astronomie na Hvězdárně Valašské Meziříčí značný rozvoj. Završili jsme třetí kompletní rok činnosti dvojice napevno umístěných širokoúhlých stanic na jižní budově hvězdárny, které sledují jižní (S) a východní směr (E). Máme za sebou první kompletní rok činnosti spektroskopického systému sledujícího severní část oblohy (kamera 'N' byla zprovozněna v létě 2014). V dubnu 2015 byla instalována speciální kamera s úzkým zorným polem (systém NFC), mířící k severnímu pólu a sledující slabé meteory. A konečně v říjnu 2015 proběhla instalace dvojice spektroskopických systémů vybavených modernější kamerou s vyšším úhlovým i spektrálním rozlišením, které sledují severozápadní (NW) a jihozápadní (SW) obzor.

Pozorování sluneční aktivity - říjen a listopad 2015

Přehledy o sluneční aktivitě a pozorování jejich projevů z Hvězdárny Valašské Meziříčí v měsících říjen a listopad již tradičně přinášíme spojené v jednom článku. Málo jasných dnů, častá vysoká oblačnost, Slunce nízko nad obzorem - negativní aspekty slunečních pozorovatelů přicházející s každým podzimním a zimním obdobím. I když sezóna už nenávratně skončila, sluneční aktivitu stále bedlivě sledujeme a pokračujeme ve zlepšování technických možností naší observaotře. Poprvé jsem testovali použití CCD kamer na protuberančním koronografu. Dále přinášíme informaci o zajímavých aktivních oblastech ve sluneční atmosféře, ale i klasický přehled aktivity naposledy v tomto kalendářním roce.

Pozorování proměnných hvězd – říjen 2015

Někdy zmýlená může vést i k novému objevu. To se mi povedlo při pozorování eruptivní hvězdy GJ 3236, kdy jsem chtěl kontrolně proměřit světelnou křivku CzeV590 kvůli zpřesnění periody. Omylem jsem hvězdné pole nastavil mimo tuto hvězdu a kromě GJ 3236 se měnila jiná hvězda. Jedná se o novou proměnnou, která má nyní označení v katalogu CzeV772 s určenou periodou 0,404 dne a amplitudou 0,25 magnitudy.

Videopozorování meteorů - Tauridy překvapily množstvím bolidů

I přesto, že Tauridy nepatří mezi nejvýznamnější a nejznámější meteorické roje, jsou něčím výjimečné. Bývají totiž častým zdrojem bolidů, tedy velmi jasných meteorů. Mateřským tělesem Taurid je Enckeova kometa, která byla objevena francouzským astronomem Pierrem Méchainem roku 1786. Není však pojmenovaná po svém objeviteli, ale po Johannu Enckeovi, který provedl výpočty její dráhy a stanovil oběžnou dobu na 3,3 roku.

Pozorování sluneční aktivity - září 2015

Přichází podzim a s ním horší počasí, které nám znemožňuje častější pozorování, a tak je celkový počet pozorování výrazně nižší. Přesto jsme v září pokračovali v rutinním snímkování aktivních oblastí v chromosféře (jak ve spektrální čáře vodíku, tak vápníku), fotosféry a v pořizování synoptických snímků Slunce ve výše zmíněných spektrálních čarách.

Pozorování sluneční aktivity - srpen 2015

V druhém prázdninovém měsíci se nám podařilo ve 22 jasných dnech napozorovat čtrnáct aktivních oblastí a devět erupcí. Snímky napozorovaných erupcí v oblasti NOAA 12403 a vývoje oblasti NOAA 12396, které byly nositelkami největších a nejzajímavějších dynamických projevů sluneční aktivity, přínášíme společně s novinkami o jejich pozorování ve Valašském Meziříčí.

Pozorování sluneční aktivity - červenec 2015

V červenci se na kvalitě pozorování projevilo horké počasí, které mělo za následek zhoršenou kvalitu snímků. Na druhou stranu však Slunce svítilo velmi často, a tak jsme mohli pořizovat snímky aktivních oblastí ve 21 jasných dnech u celkem 21 aktivních oblastí, v nichž se nám podařilo alespoň částečně pozorovat 11 erupcí.

Pozorování proměnných hvězd - září 2015

Tradičně pozorovatelsky příjemný měsíc září v letošním roce poskytl šest pozorovacích nocí, během kterých bylo pořízeno celkem 20 449 měření proměnných hvězd. Velký počet je důsledkem sledování hvězdného pole kolem DG Lac, kde bylo objeveno celkem pět nových proměnných hvězd.

Pozorování proměnných hvězd - srpen 2015

Z hlediska pozorovatelského to byl mimořádný měsíc, kdy bylo během 15 nocí pořízeno 37 683 měření jasnosti proměnných hvězd. V rámci akce doměřování dat nových proměnných hvězd jsem se věnoval poli zákrytové proměnné V 995 Cyg, která byla dříve kromě jiného v zorném poli družice Kepler.
Nadále také probíhala fotometrie eruptivní hvězdy GJ 3236 Cas, která překvapila dvěmi docela výraznými erupcemi.