27.04.2021
Vydejte se s námi do stratosféry!

Touha prozkoumat stratosféru a její vliv nejen na živé organismy stojí za projektem s názvem Společně na hranici vesmíru. Jeho cílem je vytvořit, podpořit a udržet malé vývojové a výzkumné týmy složené z techniků a výzkumníků z obou stran česko-slovenské hranice. Projekt jsme začali realizovat v listopadu 2020 a i přes nepřízeň okolních podmínek, úspěšně pokračuje.

Nacházíte se: Úvodní stránka » Odborná činnost » Výsledky pozorování

Výsledky pozorování

Ninina byla POZITIVNÍ (ve ValMezu 18. 9. 2018)!

Výsledek zpracování v LiMovie (zákryt na snímcích č. 3198 - 3413)​Po čase se nám opět podařilo napozorovat zákryt hvězdy planetkou, tentokrát s novou technikou. Planetka Ninina (357) s průměrem 109 km měla zakrývat poměrně jasnou hvězdu 10,5​mag​. Úskalím tohoto pozorování bylo to, že zákryt měl nastat už v cca 17:40 UT, tedy ještě za soumraku (Slunce pouze 8° pod obzorem).

Pozorování proměnných hvězd – srpen 2018

Fotometrie zákrytové dvojhvězdy ASAS J083.128 + 1953,1 Cnc v roce 2018.
Tento zákrytový systém se dostal do seznamu podezřelých hvězd z erupční činnosti v roce 2015. Jednak složkami jsou červení trpaslíci, u kterých se předpokládá intenzivní magnetické pole jako důsledek rozsáhlé podpovrchové konvekce. Zároveň je tento trojhvězdný systém vedený i jako zdroj rentgenového záření, je možné očekávat podobnou erupční aktivitu jako u systémů GJ 3236 nebo NSVS 01031772 Cam.

Pozorování proměnných hvězd – duben 2018

V dubnu se počasí trochu umoudřilo a oproti předchozím měsícům pozorovacích nocí bylo více. Do zorného pole se dostala i tradiční eruptivní zákrytová dvojhvězda GJ 3236 Cas, kde jsme očekávali další erupce, ale i V1179 Cas ve stejném hvězdném poli pro doplnění fázové křivky (podrobnosti byly zveřejněny v AKA 02-2018). Po delší době jsme se mohli podívat na zajímavé zákrytové dvojhvězdy v souhvězdí Panny a Žirafy.

Pozorování proměnných hvězd – únor 2018

V současné době nás provází nevyzpytatelné počasí a zahlédnout jasnou noční oblohu je skoro zázrak. Ten se v lednu a únoru odehrál pouze dvakrát, nicméně to bylo pro některé proměnné hvězdy ve správný okamžik.

Videometeory 2017

Rok 2017 byl z hlediska pozorování meteorů pomocí videotechniky ve znamení rekonstrukce a přesunů observačních systémů. Na začátku roku jsme s pozorováním začínali na střeše hlavní budovy hvězdárny, kde byly všechny systémy provizorně umístěny po dobu rekonstrukce odborného pracoviště. Po dokončení oprav byly stanice opět přesunuty na nová připravená stanoviště na střeše jižní budovy. Od konce března 2017 bylo všech sedm systémů na videopozorování meteorů opět v pravidelném provozu a prováděly standardní pozorování.

Pozorování proměnných hvězd – prosinec 2017

Zhruba po dvou letech jsme se vrátili k fotometrii krátkoperiodické zákrytové dvojhvězdy BX Tri. Podle dostupných informací by se mělo také jednat o aktivní systém, kde by se měly pozorovat erupce. V publikaci MNRAS z roku 2010 P. Dimitrov zveřejnil informace o BX Tri, které jsou výsledkem zpracování fotometrických a spektroskopických dat.

CEMeNt v první polovině roku 2017

Central European Meteor Newtork (CEMeNt), založená v roce 2010, je platformou pro přeshraniční spolupráci v oblasti pozorování videometeorů mezi Českou republikou a Slovenskem. Od počátku byly pozorovací aktivity sítě CEMeNt koordinovány s profesionální sítí Slovak Video Meteor Network (SVMN) a dalšími podobnými sítěmi v oblasti střední Evropy (maďarská síť HMN, polská síť PFN, atd.). Během sedmi let provozu prošla síť CEMeNt rozsáhlým vývojem. Celkem 38 videosystémů pracuje na 18 stálých stanicích v České republice a na Slovensku, z toho je 6 kamerových systémů typu NFC a 4 kamerové systémy jsou spektroskopické. Odloučenou stanicí sítě CEMeNt je pak spektroskopická kamera umístěna na observatoři Teide na Kanárských ostrovech (Tenerife). Všechna data získaná stanicemi v síti CEMeNt jsou k dispozici v otevřené databázi drah EDMOND.

Pozorování proměnných hvězd - listopad 2017

Pozorování proměnných hvězd – listopad 2017
Podzimní počasí v letošním roce není zrovna příznivé pro pozorování proměnných hvězd a proto jsme se snažili alespoň v krátkých okamžicích, kdy se rozpustila nakrátko mlha nebo na chvíli odešla frontální oblačnost, namířit dalekohledy na noční oblohu.

Pozorování proměnných hvězd - září 2017

Od roku 2014 jsme do programu pozorování proměnných hvězd zařadili i tzv. eruptivní hvězdy. Zpravidla se jedná o chladné trpasličí hvězdy, které vykazují projevy aktivity podobné slunečním erupcím. V posledních letech jsme se věnovali několika objektům, u kterých jsme sledovali jejich erupční aktivitu, jmenovitě NSVS 01031772 Cam, GJ 3236 a BX Tri. Počátkem června se kolegovi Ladislavu Červinkovi podařilo objevit s největší pravděpodobností novou eruptivní zákrytovou dvojhvězdu. Té jsme také poslední měsíce věnovali hodně pozornosti.

Pozorování proměnných hvězd - červen 2017

Jarní období umožnilo provádět fotometrii některých sledovaných eruptivních hvězd.
Zákrytová dvojhvězda GSC 01387 – 00475 (ASAS J083.128 + 1953,1 Cnc) je dalším objektem, který kandidátem jako eruptivní hvězda. Vedou k tomu určité indicie, které jsou podobné jako u zkoumaného objektu GJ 3236. Podrobnější informace jsou převzaty z publikace „The shortest period field contact binary“ (Slavek M. Rucinski, Theodor Pribulla, MNRAS 388, 1831–1835, 2008).