13.06.2019
Klub nadaných dětí

Od září 2019 zahájí na Hvězdárně Valašské Meziříčí, p. o. svoji činnost Klub nadaných dětí pod záštitou Mensy ČR. Přihlášky do klubu bude možné zaslat nebo osobně předat na hvězdárně již během prázdnin, první setkání zájemců o klub bude v sobotu 14. září 2019 ve 14:00 hodin na Hvězdárně Valašské Meziříčí.

Nacházíte se: Úvodní stránka » Odborná činnost » Historie pozorování

Historie pozorování

Původní podoba Ballnerovy hvězdárny z počátku třicátých let 20. století.Zájemci o astronomii na Valašsku již v roce 1919 zakládají astronomický kroužek, který se schází v zámku Kinských a přilehlé zámecké zahradě. Antonín Ballner (1890-1972) zakládá v roce 1926 pobočku České astronomické společnosti a s kolektivem nadšenců staví v roce 1929 dřevěnou hvězdárničku, kterou otevřel každému, kdo měl o astronomii zájem. Ve své hvězdárničce prováděl se studenty gymnázia první astronomická pozorování, především pozorování Slunce. Na tato pozorování navázali studenti i další zájemci pod vedením Josefa Dolečka (1912-2003) i v nově postavené hvězdárně. V letech 1961 až 1962 zakládá Ing. Bohumil Maleček (1923-2008) první organizovanou síť pozorovatelů zákrytů hvězd tělesy Sluneční soustavy. Podle jeho vzoru byly budovány obdobné pozorovatelské sítě v NDR, Polsku, Jugoslávii apod. V roce 1964 byla dokončena dostavba druhé budovy hvězdárny, určené pro odborná pozorování.

Po druhé světové válce rostl zájem o astronomii, zakládaly se hvězdárny, avšak byl toSoubor dalekohledů v kopuli jižní budovy Hvězdárny Valašské Meziříčí. zájem velmi chaotický. Proto Ministerstvo školství a kultury za spolupráce s Československou astronomickou společností při Československé akademii věd a s vědeckými pracovníky astronomických ústavů rozhodlo o přidělení celostátních odborných úkolů nejzkušenějším a nejlépe vybaveným hvězdárnám.

Cílem bylo sjednotit pozorovací metody a zpracování napozorovaného materiálu. Hvězdárně Valašské Meziříčí byly přiděleny 3 celostátní odborné úkoly:

• v oboru vizuálního a fotografického sledování Slunce
  • v oboru zákrytů a zatmění (dnes zákrytů hvězd Měsícem a dalšími tělesy Sluneční soustavy)
  • pomaturitní studium astronomie.

Tato struktura se po změnách na počátku devadesátých let minulého století rozpadla. Odborná a pozorovatelská činnost na naší hvězdárně však zůstává zachována.