01.06.2022
Klub nadaných dětí ve školním roce 2022/2023

Od září 2022 bude Hvězdárna Valašské Meziříčí, p. o. nabírat nové zájemce do Klubu nadaných dětí, který zde funguje pod záštitou Dětské mensy již od roku 2019.

Nacházíte se: Úvodní stránka » Odborná činnost » Výsledky pozorování

Výsledky pozorování

Pozorování proměnných hvězd - září 2017

Od roku 2014 jsme do programu pozorování proměnných hvězd zařadili i tzv. eruptivní hvězdy. Zpravidla se jedná o chladné trpasličí hvězdy, které vykazují projevy aktivity podobné slunečním erupcím. V posledních letech jsme se věnovali několika objektům, u kterých jsme sledovali jejich erupční aktivitu, jmenovitě NSVS 01031772 Cam, GJ 3236 a BX Tri. Počátkem června se kolegovi Ladislavu Červinkovi podařilo objevit s největší pravděpodobností novou eruptivní zákrytovou dvojhvězdu. Té jsme také poslední měsíce věnovali hodně pozornosti.

Pozorování proměnných hvězd - červen 2017

Jarní období umožnilo provádět fotometrii některých sledovaných eruptivních hvězd.
Zákrytová dvojhvězda GSC 01387 – 00475 (ASAS J083.128 + 1953,1 Cnc) je dalším objektem, který kandidátem jako eruptivní hvězda. Vedou k tomu určité indicie, které jsou podobné jako u zkoumaného objektu GJ 3236. Podrobnější informace jsou převzaty z publikace „The shortest period field contact binary“ (Slavek M. Rucinski, Theodor Pribulla, MNRAS 388, 1831–1835, 2008).

Jasný bolid za soumraku 14. června 2017

Evropská síť pro videopozorování meteorů (European viDeo Meteor Observation Network, EDMONd) je v současné době nejrozsáhlejší a nejkomplexnější sítí pro videopozorování meteorů v celosvětovém měřítku. V rámci Evropy shromažďuje data z 314 stanic ve 24 zemích a pokrývá plochu více než 7 000 000 km2 ve třech časových pásmech. Pro výpočet dráhy nového bolidu, který dostal označení 20170614_200707, byla použita data z národní sítě CEMeNt (Central European Meteor Network), která sdružuje pozorovatele z České republiky a Slovenska.

CEMeNt - ohlédnutí za rokem 2016

Síť CEMeNt (Central European video Meteor Network) vznikla v roce 2010 jako platforma pro přeshraniční spolupráci mezi pozorovateli videometeorů v České a Slovenské republice. Od počátku své činnosti byly aktivity sítě CEMeNt koordinovány s profesionální sítí celooblohových kamer SVMN (Slovak Video Meteor Network, [1]) a také s dalšími národními sítěmi v prostoru střední Evropy, například s maďarskou sítí HMN (Hungarian Meteor Network, [2]) nebo polskou sítí PFN (Polish Fireball Network, [3]). Během uplynulých 6 let činnosti doznala síť CEMeNt výrazných změn a také došlo k výraznému růstu celé sítě v důsledku postupného zapojení velkého množství pozorovatelů v České a Slovenské republice. V roce 2016 bylo v činnosti celkem 33 videosystémů pro sledování meteorů, které byly umístěny na 17 pevných stanicích v ČR a SR.

Pozorování proměnných hvězd - březen 2017

Před časem mi kolega Jirka Liška z Masarykovy univerzity poslal ukázku z databáze SuperWasp světelné křivky zákrytové dvojhvězdy T LMi. Na první pohled bylo vidět několik zjasnění, které vzhledem připomínaly světelné křivky erupcí pozorovaných například u NSVS 01031772 Cam nebo GJ 3236. Proto jsme se rozhodli na tuto hvězdu podrobněji podívat. Podle databáze VSX AAVSO se jedná o zákrytovou dvojhvězdu s periodou oběhu složek 3,019885 dne (HJD 2445397,368) a amplitudou 10,87 – 12,92 magnitudy.

Pozorování proměnných hvězd - únor 2017

Během konce roku 2016 a počátkem 2017 jsme se věnovali více běžným zákrytovým dvojhvězdám než eruptivním. Dlouhodobé monitorování některých zajímavých zákrytových dvojhvězd odhaluje postupně jejich tajemství. Získané okamžiky minim po vložení do databáze Sekce proměnných hvězd a exoplanet se automaticky zobrazují v O-C bráně a je možné sledovat dlouhodobé změny v těchto systémech. Některé případy pozorované v posledních měsících si popíšeme podrobněji.

Pozorování proměnných hvězd - publikace o GJ 3236 v MNRAS

V pátek 20. ledna 2017 vyšla v časopise Monthly Notices of the Royal Astronomical Society publikace o eruptivní zákrytové dvojhvězdě GJ 3236. Ve spolupráci s Astronomickým ústavem UK vznikl v poměrně krátké době odborný článek publikovaný v prestižním zahraničním časopise, na kterém se podíleli aktivní členové sekce proměnných hvězd SPHE a který shrnul dosavadních více než 900 hodin měření této pozoruhodné proměnné hvězdy. Náhlá zjasnění této hvězdy dosahují ve filtru V až 1,3 mag.

Pozorování Slunce 2016

Už tradičně vám předkládáme další roční souhrn o pozorování projevů sluneční aktivity na Hvězdárně Valašské Meziříčí. V roce 2016 byl velmi znatelný pokles aktivity, ale i přesto bylo co pozorovat: tranzit Merkuru přes sluneční disk, eruptivní protuberance, erupce, zajímavé skupiny slunečních skvrn. Nabízíme vám ohlednutí za rokem 2016 včetně galerie těch nejvydařejnějších snímků i animací zajímavých projevů sluneční aktivity.

Videometeory 2016

V roce 2016 jsme završili čtvrtý kompletní rok činnosti dvojice stanic sledujících jižní (S) a východní směr (E). Máme za sebou také první kompletní rok činnosti dvojice plně digitálních spektroskopických systémů postavených na bázi kamery QHY i kamery s úzkým zorným polem (systém NFC). Rovněž jsme otestovali možnosti spektroskopického systému 3. generace postaveného kolem kamery PointGrey s vysokým rozlišením, který byl následně instalován na Kanárských ostrovech.

Výsledky pozorovací kampaně GJ 3236 Cas - 24. 11. – 1. 12. 2016

Jak jsme informovali minulý měsíc, vyhlásili jsme pozorovací kampaň pro eruptivní zákrytovou dvojhvězdu GJ 3236. Během posledního listopadového týdne jsme měli možnost pořídit fotometrická data pomocí jednometrového dalekohledu Piszkéstetoi Obszervatórium v Maďarsku. Díky Markovi Skarkovi, který požádal o pozorovací čas, jsme mohli získat data ve filtru B. Vzhledem k tomu, že v případě GJ 3236 se jedná o systém sestávající z červených trpaslíků, je svítivost hvězd poměrně malá a proto pro získání dat ve filtru B je potřeba dalekohled s větším průměrem.