27.04.2021
Vydejte se s námi do stratosféry!

Touha prozkoumat stratosféru a její vliv nejen na živé organismy stojí za projektem s názvem Společně na hranici vesmíru. Jeho cílem je vytvořit, podpořit a udržet malé vývojové a výzkumné týmy složené z techniků a výzkumníků z obou stran česko-slovenské hranice. Projekt jsme začali realizovat v listopadu 2020 a i přes nepřízeň okolních podmínek, úspěšně pokračuje.

Nacházíte se: Úvodní stránka » Odborná činnost » Výsledky pozorování » Pozorování proměnných hvězd – březen 2020

Pozorování proměnných hvězd – březen 2020

S odstupem času jsme se vrátili k pozorování zákrytových dvojhvězd, které jsou v programu vedené již mnoho let. Zpravidla se jedná o objekty se změnami v O-C diagramu, které mohou být způsobené přenosem hmoty mezi složkami nebo přítomností třetí hvězdy v systému. V březnu jsme měli možnost pozorovat 13 nocí, během nichž bylo pořízeno 26 330 měření jasnosti proměnných hvězd.

V roce 2007 jsme publikovali práci, ve které byla analyzována pozorování zákrytové dvojhvězdy CL Aur v letech 2001 – 2007 (Wolf a kol., IBVS 5780, 21.6. 2007). Z ní vyplývá, že kromě dvojice zakrývajících se hvězd s periodou 1,24437505 dne se nachází v systému třetí hvězda na poměrně excentrické dráze e = 0,32 ± 0,02 s periodou oběhu 7910 ± 80 dní (21,7 ± 0,2 let). Nová pozorování z března 2020 naznačují, že tyto výsledky jsou správné, kdy podle předpovědi z roku 2007 se dokončuje další cyklus oběhu třetí hvězdy. V dalších letech se ještě ukáže zpřesnění této periody.

Obrázek 1:  O-C diagram CL Aur převzatý z publikace Wolf a kol., IBVS 5780. Na základě dostupných dat pozorovaných okamžiků minim od roku 1905 do roku 2007 byla odvozena i perioda třetí hvězdy 21,7 let. Zejména v posledních letech se díky přesné fotometrii pomocí CCD kamer zpřesnily výsledky měření. Plná čára pak představuje předpokládaný průběh O-C diagramu do dalších let.

Obrázek 2: O-C diagram převzatý z O-C brány stránek sekce SPHE (Sekce proměnných hvězd a exoplanet). Poslední červený bod představuje určený okamžik minima CL Aur z března 2020 pozorovaný na hvězdárně ve Valašském Meziříčí. Podle tohoto měření i předchozích to vypadá, že predikce z roku 2007 je správná a v následujících letech by pozorovaná minima měla nastávat o něco dříve oproti jejich předpovědi.