Zřizovatelem organizace je

14.04.2024
Víkendová stáž studentů Společné laboratoře optiky UP a FZÚ AV ČR

Již tradičně se minimálně jednou za rok na naší hvězdárně objeví studenti předmětu SLO/PA Univerzity Palackého v Olomouci, Společné laboratoře optiky UP a FZÚ AV ČR. Stejně tomu bylo i letos, ale přece jen ta letošní stáž byla něčím výjimečná… světe div se, vyšlo nám počasí! A čím vším se studenti u nás zabývali? Hlavními tématy byly astronomické přístroje, astronomická pozorování a jejich zpracování.

Nacházíte se: Úvodní stránka » Odborná činnost » Výsledky pozorování

Výsledky pozorování

Pozorování proměnných hvězd – srpen 2013

Během jedenácti pozorovacích nocí se mi podařilo získat celkem 12 891 měření, čímž byl překonán letitý rekord. Je to dáno tím, že ve snímaných polích se pozorovalo více proměnných hvězd. Koncem měsíce se mi podařilo v blízkosti zákrytové dvojhvězdy EM Lac objevit dvě nové proměnné hvězdy, což také napomohlo vysokému počtu měření. Podrobnější informace o těchto nových proměnkách uvedu až po získání celých světelných křivek a jejich analýze.
V minulém článku jsem se zmínil o zapojení do pozorovacího projektu DWARF, jehož cílem je u vybraných zákrytových dvojhvězd objevit další tělesa, zejména exoplanety. Podrobnější informace o tomto projektu přináší následující řádky.

Perseidy 2013 z Valašského Meziříčí

V letošním roce jsme opět pomocí videotechniky pozorovali nejznámější meteorický roj - Perseidy. Poprvé však z pevného stanoviště na střeše jižní budovy Hvězdárny Valašské Meziříčí a se dvěmi kamerami, které pokrývají východní a jižní obzor.

Pozorování sluneční aktivity - červenec 2013

Velké množství slunečního svitu a veder sice přineslo množství příležitostí k pozorování Slunce, ale na druhou stranu se tyto podmínky negativně projevily na kvalitě pozorování. V měsící červenci jsme pokračovali v rutinním snímkování aktivních oblastí v chromosféře, pořizování synoptických snímků Slunce v čáře H-alfa a v čáře CaK vápníku.

Pokračovaly zkoušky dalekohledů s vápníkovým filtrem (CaK) pro pořizování detailních snímků sluneční atmosféry. V tomto článku přinášíme základní informace a pár ukázek z červencocých pozorování.

Pozorování proměnných hvězd – červenec 2013

Parné červencové dny nebyly příliš příjemné, nicméně alespoň během deseti pozorovacích nocí se bylo možné na chvíli ochladit a pořídit 3068 měření. Kromě klasických zákrytových dvojhvězd z dlouhodobého programu jsem začal testovat objekty z projektu DWARF. Jedná se o vybrané zákrytové dvojhvězdy u kterých je podezření, že se v blízkosti mohou vyskytovat další tělesa (trpaslíci nebo exoplanety). Jedním ze systémů je i zákrytová dvojhvězda HW Vir, kterou pozoruji již několik let a výsledky měření již byly publikovány v recenzovaných časopisech.

Tento měsíc se také objevila společná práce publikována v Central European Astrophysical Bulletin č. 37, která se zabývá systémem AV CMi. Jako spoluautor v následujících řádcích uvádím výsledky, které vznikly z podrobné analýzy J. Lišky a M. Zejdy.

Pozorování proměnných hvězd – červen 2013

Období nejkratších nocí máme za sebou. Jak je v letošním roce již běžné, oblačnost ustoupila pouze v šesti případech v době slunovratu. Během těchto nocí se podařilo získat 2044 pozorování.

Další zajímavou hvězdou, pro kterou byla použita napozorovaná data pro podrobnou analýzu a publikaci, je zákrytová dvojhvězda SW Lyn. Korejští astronomové přichází s řešením 5,8 a 33,9-letých variací, které se objevují v O-C diagramu. Pro tuto hvězdu bylo pořízeno na hvězdárně v letech 2006 – 2013 celkem 25 minim. Následující řádky přináší podrobnosti o tomto zákrytovém systému.

Pozorování Sluneční aktivity - červen 2013

Měsíc červen přinesl o něco lepší počasí, a tak jsme mohli na nově budovaném vzdělávacím a výukovém centru v rámci projektu Se Sluncem společně pozorovat Slunce 18 dní. Díky tomu se nám podařilo zaznamenat 19 aktivních oblastí, několik filamentů, z nichž jeden velký jsme snímali 6 dní. Sledovali jsme jeho vývoj a „přechod“ po slunečním disku až po jeho projekci na okraji disku v podobě protuberance.

Kromě toho jsme v červnu uvítali účastníky dvou akcí z uvedeného projektu, kteří měli možnost využít přístrojů a techniky budovaného centra v rámci vzdělávacích aktivit.

Pozorování aktivní protuberance dne 17. června 2013

Jedním ze zajímavých a mnohdy i vizuálně atraktivním projevu sluneční aktivity jsou protuberance. Jedná se o oblaka relativně chladné (kolem 10 000 K) převážně vodíkové plazmy v prostředí horké (řádově 1 000 000 K) koróny. Při rutinním pozorování Slunce se nám podařilo 17. června 2013 v ranních hodinách pozorovat eruptivní fázi velké protuberance. Jedná se o stejný útvar, který byl pozorován kolegy z úpické hvězdárny.

Pozorování proměnných hvězd – květen 2013

Letošní počasí je skutečně velmi nepříznivé a podle předpovědí to asi nebude lepší. Za květen se mi podařilo namířit dalekohledy na noční oblohu pouze čtyřikrát a pořídit 2391 měření proměnných hvězd. Kromě zákrytových dvojhvězd jsem vypomáhal s pozorováním problematické pulzující hvězdy typu RR Lyr Z CVn.
Během letošního roku se objevilo několik publikací o zákrytových dvojhvězdách, kde byla použita data pořízená na naší hvězdárně. Jedním ze zajímavých případů je i systém OO Aql, který se podle poslední analýzy jeví jako atypický čtyřhvězdný systém. Podrobnosti jsou uvedeny v následujících řádcích článku.

Pozorování projevů sluneční aktivity - květen 2013

Ačkoliv počasí v měsíci květnu pozorování Slunce příliš nepřálo, podařilo se nám napozorovat řadu zajímavých aktivních oblastí. Převážně se pozorovaly projevy sluneční aktivity v chromosféře s cílem zachytit průběh slunečních erupcí. Z tohoto pohledu nám však příroda nepřála.

Kromě toho jsme také testovali nový vápníkový dalekohled v rámci projektu Se Sluncem společně a doufáme, že již brzy bude sloužit svému účelu v běžném provozu.

Jasný meteor z 16. dubna 2013 s rekordním počtem záznamů

Dne 16. dubna ve 20:26 UT (21:26 SEČ) přelétl nad územím Slovenska, České republiky a Polska velmi jasný meteor. Vzhledem k mimořádně příznivému počasí nad střední Evropou se jej podařilo zaznamenat z dosud rekordního počtu stanic sítě CEMENT, i dalších stanic v Maďarsku.

Aby bylo možné spočítat parametry dráhy potřebujeme záznamy z nejméně dvou (lépe třech a více) stanic. Tento bolid byl zaznamenán celkem na 16 stanicích.