Zřizovatelem organizace je

18.03.2024
Hvězdárna na Den hvězdáren a planetárií představila nové modely Slunce a Země

Také valašskomeziříčská hvězdárna se v pátek 15. 3. 2024 zapojila do celorepublikového Dne hvězdáren a planetárií, aby veřejnosti představila práci těchto pracovišť, jejich význam a přínosy. Připravili jsme bohatý program od odpoledních až do večerních hodin, kdy si mohli trpěliví návštěvníci prohlédnout nejen našeho nejbližšího nebeského souputníka, ale také největší planetu Sluneční soustavy Jupiter. Odpolední programy byl určený zejména dětem a v podvečer jsme veřejnosti slavnostně představili dva nové nafukovací modely těles nebeských, Slunce a naší planety Země.

Nacházíte se: Úvodní stránka » Odborná činnost » Výsledky pozorování » Pozorování proměnných hvězd – duben 2020

Pozorování proměnných hvězd – duben 2020

Konec března a duben byl nezvykle příznivý a proto jsme mohli pozorovat během 18-ti nocí pořídit 28 277 měření jasnosti proměnných hvězd. Výsledky jsou postupně zpracovávány a po vyhodnocení přineseme zajímavé výsledky o hvězdách NSVS 07453183 Lyn, HW Vir, ASAS J 083128 Cnc a NSVS 2729229 UMa.

Opět jsme se vrátili k pozorování některých zákrytových dvojhvězd, jejichž výsledky jsme publikovali v minulých letech. Takovým případem je i zákrytová dvojhvězda AO Mon. V roce 2010 byla publikována společná práce o AO Mon (Wolf a kol., Astronomy and Astrophysic 514, A75, 2010). Z nových CCD pozorování skupiny Sekce pozorovatelů proměnných hvězd a exoplanet (SPHE) a archivních dat se zjistily dva trendy v O-C diagramu. Jeden je způsoben rychlým stáčením přímky apsid zákrytové dvojhvězdy (oběžná doba dvojhvězdy 1,88476297 dne na excentrické dráze). Ten se projevuje v rozdílných chodech primárních a sekundárních minim na sinusoidních křivkách fázově posunutých s periodou 33,8 let. A aby to nebylo jednoduché, vstupuje do toho ještě třetí hvězda, která oběhne kolem zákrytové dvojhvězdy jednou za 3,6 roku. Zajímavostí tohoto systému je, že na teoretický popis drah nestačí klasická newtonova gravitační teorie, ale zhruba 3% rozdíl je nutné řešit pomocí relativistických vztahů. Něco podobného se pozoruje i v naší Sluneční soustavě u planety Merkur.

Obrázek 1:  Rychlý apsidální pohyb u AO Mon s periodou kolem 34 let. Plná a čárkovaná čára představují periodicitu primárních a sekundárních zákrytů. Pro přehlednost byl odečten LITE efekt třetího tělesa a zobrazena chyba jednotlivých pozorování. Převzato z publikace Wolf a kol., Astronomy and Astrophysic 514, A75, 2010

Obrázek 2:   Detail O-C diagramu AO Mon. Plná a čárkovaná čára představují kombinaci apsidálního pohybu a LITE s periodou 3,6 let. Čerchovaná čára ilustruje apsidální pohyb (viz obrázek 1). Symboly jsou stejné jako na obrázku 1. Převzato z publikace Wolf a kol., Astronomy and Astrophysic 514, A75, 2010

Obrázek 3: O-C diagram AO Mon z O-C brány Sekce proměnných hvězd a exoplanet. Poslední červený bod představuje určené primární minimu AO Mon z března 2020. Zatím to vypadá, že trend apsidálního pohybu je potvrzen podle predikce z roku 2010. Bohužel tato dvojhvězda z našich zeměpisných šířek je pozorovatelná pouze krátce v zimním období a i díky delší periodě a nízké deklinaci se nepodaří získat více minim na potvrzení kratší periody oběhu třetí hvězdy.