13.11.2020
Zákryty hvězd? Fascinující disciplína!

Stačí být ve správný čas na správném místě, a i pozorný amatér se může stát svědkem fascinující podívané. A když sledovaný úkaz navíc doloží kamerovým záznamem, může svým dílem přispět k bližšímu poznání nebeských objektů. Pozorování zákrytů hvězd je zkrátka vzrušující astronomická disciplína, a proto není divu, že Petr Zelený se jí věnuje bezmála třicet let.

Nacházíte se: Úvodní stránka » Odborná činnost » Výsledky pozorování

Výsledky pozorování

Červnové počasí a jeho změny od roku 1957

V článku uvádíme hodnoty vybraných meteorologických prvků měřených na Hvězdárně Valašské Meziříčí v měsíci ČERVNU od počátku měření v roce 1957 až po současnost.

Použitá data jsou vlastnictvím Českého hydrometeorologického ústavu (ČHMÚ), s jehož laskavým svolením uvedené přehledy uveřejňujeme.

Pozorování proměnných hvězd – červen 2020

NSVS 2729229 UMa
Při studiu literatury o eruptivních hvězdách jsme nalezli možného nového kandidáta – zákrytovou dvojhvězdu NSVS 2729229 UMa. V pořízených spektrech se u ní objevuje emisní čára H alfa, což zpravidla indikuje hvězdy s chromosférickou aktivitou a možnou eruptivní aktivitu. V rozmezí 18.12.2019 – 8.4.2020 byl systém pozorován 16 nocí po dobu 97,2 hodiny.

Květnové počasí a jeho změny od roku 1957

V článku uvádíme hodnoty vybraných meteorologických prvků měřených na Hvězdárně Valašské Meziříčí v měsíci KVĚTNU od počátku měření v roce 1957 až po současnost.

Pozorování proměnných hvězd – květen 2020

Měsíc květen nám přinesl osm pozorovacích nocí, kdy jsme mohli pořídit 7170 měření jasnosti proměnných hvězd. Pokračovali jsme v pozorování zákrytové dvojhvězdy ASAS J 083128+1953.1 Cnc, kde od roku 2017 sledujeme vývoj chromosférické aktivity prostřednictvím změn fázové světelné křivky.

Dubnové počasí a jeho změny od roku 1957

V článku uvádíme hodnoty vybraných meteorologických prvků měřených na Hvězdárně Valašské Meziříčí v měsíci DUBNU od počátku měření v roce 1957 až po současnost.

Zajímavá spektra meteorů v roce 2019

Od roku 2014 provozuje Hvězdárna Valašské Meziříčí, p. o. kamery pro pozorování meteorů, které jsou vybaveny difrakční mřížkou. Tyto observační systémy umožňují zaznamenat spektrum přelétajícího meteoru a rozšířit tak informace o drobném tělesu Sluneční soustavy, které úkaz způsobilo. V roce 2019 pracovala na budově odborného pracoviště čtveřice spektrálních kamer, které sledovaly vybrané části oblohy v různých směrech.

Pozorování proměnných hvězd – duben 2020

Konec března a duben byl nezvykle příznivý a proto jsme mohli během 18-ti nocí pořídit 28 277 měření jasnosti proměnných hvězd. Výsledky jsou postupně zpracovávány a po vyhodnocení přineseme zajímavé výsledky o hvězdách NSVS 07453183 Lyn, HW Vir, ASAS J 083128 Cnc a NSVS 2729229 UMa.

Rozpad komety C/2019 Y4 (ATLAS)

AKTAUALIZACE: 22. května 2020

Díky astronomicky příznivému počasí v průběhu března a dubna se nám přístroji hvězdárny a přímo z Valašského Meziříčí podařilo zaznamenat postupný rozpad komety C/2019 Y4 (ATLAS). Kometě jsme se věnovali ve dvojici článků AKA a na ně navazuje tento příspěvek, který obsahuje řadu doplňujících informací a materiálů (fotografií a animací). Kometa ale stále nezanikla, čili jakmile z oblohy 'zmizí' Měsíc, pokusíme se vývoj její aktivity dokumentovat dále.

Trójan Deikoon zprovodil ze světa hvězdu - ale jen na 1,5 s

Na Velký pátek 10. 4. 2020 kolem půl desáté (SELČ) večer proletěl napříč celým Českem stín (cca) čtyřicetikilometrové planetky (5638) Deikoon. Na své pouti oblohou planetka (17,1mag)  zakryla hvězdu (12,6mag). Shodou několika šťastných náhod se nám na hvězdárně podařilo úkaz odpozorovat, dokonce s pozitivním výsledkem - doba zakrytí hvězdy byla v našem případě 1,5 s. Toto pozorování je velice důležité, neboť to bylo teprve podruhé, kdy byl pozorován zákryt hvězdy touto planetkou (poprvé 23. 2. 2019).

Pozorování proměnných hvězd – březen 2020

S odstupem času jsme se vrátili k pozorování zákrytových dvojhvězd, které jsou v programu vedené již mnoho let. Zpravidla se jedná o objekty se změnami v O-C diagramu, které mohou být způsobené přenosem hmoty mezi složkami nebo přítomností třetí hvězdy v systému. V březnu jsme měli možnost pozorovat 13 nocí, během nichž bylo pořízeno 26 330 měření jasnosti proměnných hvězd.