Zřizovatelem organizace je

18.03.2024
Hvězdárna na Den hvězdáren a planetárií představila nové modely Slunce a Země

Také valašskomeziříčská hvězdárna se v pátek 15. 3. 2024 zapojila do celorepublikového Dne hvězdáren a planetárií, aby veřejnosti představila práci těchto pracovišť, jejich význam a přínosy. Připravili jsme bohatý program od odpoledních až do večerních hodin, kdy si mohli trpěliví návštěvníci prohlédnout nejen našeho nejbližšího nebeského souputníka, ale také největší planetu Sluneční soustavy Jupiter. Odpolední programy byl určený zejména dětem a v podvečer jsme veřejnosti slavnostně představili dva nové nafukovací modely těles nebeských, Slunce a naší planety Země.

Nacházíte se: Úvodní stránka » Odborná činnost » Výsledky pozorování

Výsledky pozorování

Spektrum nejjasnějšího bolidu v roce 2014 zachyceno

Včera, 9. prosince 2014, v odpoledních hodinách zaznamenala naše kamera opatřená spektrografem dosud nejjasnější meteor i s jeho spektrem od instalace této stanice v létě 2014. Čas pádu bolidu (meteor jasnější než planeta Venuše) podle kamer sítě CEMENT je 17:16:45 SEČ. Spektrograf ve Valašském Meziříčí zachytil spektrum meteoru v počáteční fázi. Bohužel v té době bylo ve Valašském Meziříčí částečně oblačno, proto bude i analýza spektra problematická.

Pozorování sluneční aktivity - září 2014

Oproti minulým dvěma měsícům bylo září opravdu bouřlivé. Zejména první polovina nám naskytla spoustu příležitostí k zachycení zajímavých jevů a dokonce, ačkoli ve večerních hodinách, erupci o mohutnosti X1.6 v aktivní oblasti NOAA 12158. Dalším překvapením byla oblast NOAA 12157, která za svou existenci vyprodukovala mnoho větších erupcí. Nebyly to ale jediné aktivnější oblasti, měsíc září se zdá být jakousi náhradou za méně aktivní léto.

Pozorování proměnných hvězd – listopad 2014

Letošní inverzní počasí mnoho pozorovací radosti nepřineslo, bídné tři noci a 4990 měření zákrytových dvojhvězd.
Soustavně sledovaná eruptivní zákrytová dvojhvězda GJ 3236 Cas 23. listopadu předvedla druhou nejvýraznější erupci trvající 13 minut se zjasněním o 0,5 magnitudy ve filtru R.

Spektrograf na hvězdárně Valašské Meziříčí – první spektrum Tauridy

Již více jak 4 měsíce je v činnosti spektrograf umístěný na jižní budově v areálu hvězdárny Valašské Meziříčí. Od 25.7.2014 zaznamenal 13 spekter meteorů z celkové počtu 543 jednostaničních meteorů, které byly detekovány touto sestavou. A až to doposud poslední spektrum, ze 2. listopadu 2014, patřilo meteoru ze známého komplexu Taurid, konkrétně jeho severní větvi. Tento meteorický komplex, sestávající ze dvou větví – jižní (STAds) a severní (NTAds), je známý velkým zastoupením velmi jasných meteorů – bolidů.

Pozorování proměnných hvězd - říjen 2014

Noci se prodlužují a závěr měsíce října přinesl několik jasných nocí, tudíž jsem během jedenácti z nich pořídil rekordní počet měření proměnných hvězd – 19 161. Dílem za tento počet může sledování hvězdných polí, kde se nacházelo více proměnných hvězd, zejména jsem se zaměřil na mnou objevené nové proměnné hvězdy, u kterých jsem upřesňoval jejich základní parametry – orbitální periodu a amplitudu změn jasnosti.

Pozorování velké sluneční skvrny NOAA 12192 z Hvězdárny Valašské Meziříčí

Pozorování Slunce mělo a má na Hvězdárně Valašské Meziříčí významné místo a tak když se v druhé polovině října na Slunci objevila velká skvrna s označením NOAA 12192, nemohli jsme si ani my její pozorování nechat ujít. A to i přesto, že pozorovací podmínky nám příliš nepřály a to zejména kvůli vysoké oblačnosti a špatným seeingem.

Pozorování sluneční aktivity - srpen 2014

Ačkoli první srpnové dny vypadaly na pozorování nadějně, byla sluneční aktivity do poloviny tohoto měsíce velmi nízká. Četnost slunečních skvrn, erupcí, filamentů a protuberancí začala stoupat až v druhé polovině srpna, nejaktivnější byly oblasti NOAA 12146 a 122149, jejichž snímky vám v tomto článku nabízíme. Zveřejňujeme již tradiční novinky o sluneční aktivitě a pozorování Slunce na Hvězdárně Valašském Meziříčí.

Pozorování proměnných hvězd - září 2014

Pozorování proměnných hvězd – září 2014
Zpravidla v dřívějších letech září patřilo mezi měsíce s mnoha jasnými nocemi. V posledních dvou letech ale počasí není příliš nakloněno. Letos bylo během šesti nocí získáno 5196 měření zákrytových dvojhvězd.

Pozorování Sluneční aktivity - červenec 2014

Tento rok se červenec příliš nevydařil, bylo jen málo opravdu jasných dnů a mnoho nepříliš aktivních oblastí. V řadě pozorovacích dnů byla vysoká oblačnost nebo se jednalo opravdu jen "díry" mezi mraky. Pokud už počasí přálo, pozorovací podmínky patřily mezi ty dobré a my toho maximálně využili. V měsíci červenci jsme se věnovali zejména pozorování protuberancí. V dalším pravidelném článku přinášíme novinky o sluneční aktivitě a pozorování ve Valašském Meziříčí.

Pozorování proměnných hvězd - červenec - srpen 2014

Prázdninové měsíce nebyly příliš štědré na jasné noci. Celkem během dvanácti nocí se podařilo získat 9 535 měření zákrytů proměnných hvězd. Pokračovala kampaň pozorování eruptivní zákrytové dvojhvězdy GJ 3236 Cam. Během dvou měsíců se podařilo zaznamenat celkem 4 výrazné erupce. Tento systém se jeví velmi aktivní. Podrobnější informace přineseme v dalších měsících.

V další části článku uvádím některé publikace, které byly zveřejněny v letošním roce na základě analýzy dat pořízených mimo jiné i na naší hvězdárně. Týká se to zákrytových dvojhvězd SW Lac, EQ Tau, V 1191 Cyg a BD And