25.11.2018
Úspěšný projekt energetických úspor

V  roce 2017 byla provedena rekonstrukce (zateplení objektu a výměna výplní stavebních otvorů) provozně-technického objektu Hvězdárny Valašské Meziříčí, p. o., který slouží jako zázemí hlavních objektů hvězdárny, jako odborná knihovna a studovna odborných pracovníků a stážistů.

Nacházíte se: Úvodní stránka » Odborná činnost » Výsledky pozorování

Výsledky pozorování

Pozorování proměnných hvězd - říjen 2014

Noci se prodlužují a závěr měsíce října přinesl několik jasných nocí, tudíž jsem během jedenácti z nich pořídil rekordní počet měření proměnných hvězd – 19 161. Dílem za tento počet může sledování hvězdných polí, kde se nacházelo více proměnných hvězd, zejména jsem se zaměřil na mnou objevené nové proměnné hvězdy, u kterých jsem upřesňoval jejich základní parametry – orbitální periodu a amplitudu změn jasnosti.

Pozorování velké sluneční skvrny NOAA 12192 z Hvězdárny Valašské Meziříčí

Pozorování Slunce mělo a má na Hvězdárně Valašské Meziříčí významné místo a tak když se v druhé polovině října na Slunci objevila velká skvrna s označením NOAA 12192, nemohli jsme si ani my její pozorování nechat ujít. A to i přesto, že pozorovací podmínky nám příliš nepřály a to zejména kvůli vysoké oblačnosti a špatným seeingem.

Pozorování sluneční aktivity - srpen 2014

Ačkoli první srpnové dny vypadaly na pozorování nadějně, byla sluneční aktivity do poloviny tohoto měsíce velmi nízká. Četnost slunečních skvrn, erupcí, filamentů a protuberancí začala stoupat až v druhé polovině srpna, nejaktivnější byly oblasti NOAA 12146 a 122149, jejichž snímky vám v tomto článku nabízíme. Zveřejňujeme již tradiční novinky o sluneční aktivitě a pozorování Slunce na Hvězdárně Valašském Meziříčí.

Pozorování proměnných hvězd - září 2014

Pozorování proměnných hvězd – září 2014
Zpravidla v dřívějších letech září patřilo mezi měsíce s mnoha jasnými nocemi. V posledních dvou letech ale počasí není příliš nakloněno. Letos bylo během šesti nocí získáno 5196 měření zákrytových dvojhvězd.

Pozorování Sluneční aktivity - červenec 2014

Tento rok se červenec příliš nevydařil, bylo jen málo opravdu jasných dnů a mnoho nepříliš aktivních oblastí. V řadě pozorovacích dnů byla vysoká oblačnost nebo se jednalo opravdu jen "díry" mezi mraky. Pokud už počasí přálo, pozorovací podmínky patřily mezi ty dobré a my toho maximálně využili. V měsíci červenci jsme se věnovali zejména pozorování protuberancí. V dalším pravidelném článku přinášíme novinky o sluneční aktivitě a pozorování ve Valašském Meziříčí.

Pozorování proměnných hvězd - červenec - srpen 2014

Prázdninové měsíce nebyly příliš štědré na jasné noci. Celkem během dvanácti nocí se podařilo získat 9 535 měření zákrytů proměnných hvězd. Pokračovala kampaň pozorování eruptivní zákrytové dvojhvězdy GJ 3236 Cam. Během dvou měsíců se podařilo zaznamenat celkem 4 výrazné erupce. Tento systém se jeví velmi aktivní. Podrobnější informace přineseme v dalších měsících.

V další části článku uvádím některé publikace, které byly zveřejněny v letošním roce na základě analýzy dat pořízených mimo jiné i na naší hvězdárně. Týká se to zákrytových dvojhvězd SW Lac, EQ Tau, V 1191 Cyg a BD And

Testování systému NFC pro záznam slabých meteorů

Běžné kamerové systémy fungující v síti EDMONd (European viDeo MeteOr Network) a BRAMON (BRAzilian MeteOr Network) pracují s CCTV kamerami, které jsou vybaveny CCD čipy o velikosti 1/2“ a 1/3“ a většinou CCTV objektivy s proměnným ohniskem (varifokální). Tyto systémy disponují zorným polem (FOV) o velikosti kolem 70 stupňů horizontálně a 56 stupňů vertikálně, což odpovídá běžnému PAL D1 signálu s rozměrem obrazu 720x576 pixelů. Kamery v této konfiguraci jsou schopné zaznamenat nejslabší meteory o zdánlivých jasnostech mezi +1,5 a +2,0 mag. Již delší dobu se proto uvažovalo o konstrukci systému s mnohem vyšším dosahem, pokud možno za použití stávajících kamer Watec 902 H2 Ultimate, pouze s využitím světelného objektivu s delší ohniskovou vzdáleností.

Pozorování Sluneční aktivity - červen 2014

Výjimečně aktivní oblast  NOAA 12087, o které jsme vás informovali již v souvislosti s erupcemi, měla během prvních pěti dnů svého výskytu na viditelném disku Slunce hned patnáct mohutných erupcí. Některé se nám podařilo zachytit a na konci tohoto článku zveřejňujeme malou fotogalerii. Červen byl zajímavý nejen touto oblastí, ale také množstvím napozorovaných erupcí, během 15 jasných dnů se nám podařilo napozorovat devatenáct oblastí a čtrnáct erupcí v různých filtrech. Přinášíme novinky o sluneční aktivitě a pozorování ve Valašském Meziříčí.

Hvězdárna Valašské Meziříčí má novou kameru na meteory, i se spektrografem

Jak již jistě víte z předchozích článků Hvězdárna Valašské Meziříčí je od roku 2011 se svými dvěma videokamerami na pozorování meteorů součástí sítě CEMENt, později i databáze EDMOND. Pevné stanoviště pak bylo zřízeno v listopadu 2012 na plošině jižní budovy. Jedná se o dvě kamery, východní a jižní, které jsou zde doposud. Již nějakou dobu se plánovalo, že k těmto dvěma kamerám přibude další, která bude navíc opatřena spektrografem. Díky němu pak budeme moci zjistit daleko více informací o složení meteoritů.

Pozorování proměnných hvězd – červen 2014

Tento měsíc je tradičně pro pozorovatele krajně nepříjemný z důvodu nejkratších nocí. Tedy konkrétně za sedm nocí bylo pořízeno 5856 měření. Současný program je zaměřen na pozorování trpasličích zákrytových dvojhvězd. Program byl rozšířen o další tři systémy, které ma také v programu astronomický ústav při univerzitě Karlově.