Zřizovatelem organizace je

18.03.2024
Hvězdárna na Den hvězdáren a planetárií představila nové modely Slunce a Země

Také valašskomeziříčská hvězdárna se v pátek 15. 3. 2024 zapojila do celorepublikového Dne hvězdáren a planetárií, aby veřejnosti představila práci těchto pracovišť, jejich význam a přínosy. Připravili jsme bohatý program od odpoledních až do večerních hodin, kdy si mohli trpěliví návštěvníci prohlédnout nejen našeho nejbližšího nebeského souputníka, ale také největší planetu Sluneční soustavy Jupiter. Odpolední programy byl určený zejména dětem a v podvečer jsme veřejnosti slavnostně představili dva nové nafukovací modely těles nebeských, Slunce a naší planety Země.

Nacházíte se: Úvodní stránka » Odborná činnost » Výsledky pozorování » Pozorování proměnných hvězd - červenec - srpen 2014

Pozorování proměnných hvězd - červenec - srpen 2014

Prázdninové měsíce nebyly příliš štědré na jasné noci. Celkem během dvanácti nocí se podařilo získat 9 535 měření zákrytů proměnných hvězd. Pokračovala kampaň pozorování eruptivní zákrytové dvojhvězdy GJ 3236 Cam. Během dvou měsíců se podařilo zaznamenat celkem 4 výrazné erupce. Tento systém se jeví velmi aktivní. Podrobnější informace přineseme v dalších měsících.

V další části článku uvádím některé publikace, které byly zveřejněny v letošním roce na základě analýzy dat pořízených mimo jiné i na naší hvězdárně. Týká se to zákrytových dvojhvězd SW Lac, EQ Tau, V 1191 Cyg
a BD And

Dynamika oběžných drah zákrytových dvojhvězd - SW Lac

Monthly Notices of the Royal Astronomical Society, Volume 439, Issue 1, p.878-886

Yuan, Jinzhao; Senavci, Hakan Volkan

Z nových dat okamžiků minim zákrytové dvojhvězdy SW Lac se objevují v O-C diagramu dvě cyklické variace v blízko rezonanci 3:1 s periodami 27,01 a 82,61 let. Model dvou dvojhvězd na skloněných drahách, ale v této konfiguraci je systém stabilní méně než 1000 let. Rucinski, Pribula a van Kerkwijn oznámili objev vzdáleného průvodce trpasličí hvězdy sp. typu K. Další možností je, že cyklické variace jsou připisovány nepravidelné výměně hmoty nebo magnetickým cyklům u aktivních systémů W UMa.

Obrázek 1: O-C diagram SW Lac

Trojhvězdný systém EQ Tau s aktivní složkou

The Astronomical Journal, Volume 147, Issue 5, article id. 98, 8 pp. (2014).

Li, K.; Qian, S.-B.; Hu, S.-M.; He, J.-J.

V práci jsou analyzována nová data minim z let 2010 – 2013 a taktéž starší z let 2000 – 2004. Na světelný křivkách jsou patrné zřetelné rozdíly, z čehož vyplývá silný O´Connelův efekt. EQ Tau je také slabý dotykový systém se stupněm f = 11,8 %. Taktéž byly pozorovány proměnlivé tmavé skvrny na primární složce. Z dat vyplývá postupný pokles periody dP/dt = -3,63 × 10-8 dne/rok a cyklické oscilace (A3 = 0,0058 dne a P3 = 22,7 roku). Změny jsou vysvětlitelné přenosem hmoty z hmotnější složky nebo důsledkem ztráty hybnosti při hvězdném větru (magnetismus). Cyklické změny jsou pravděpodobně způsobené přítomností třetího tělesa.

Obrázek 2: O-C diagram EQ Tau

Fotometrie, variace periody a analýza světelné křivky zákrytové dvojhvězdy V1191 Cyg

New Astronomy, Volume 31, p. 14-19.

Ostadnezhad, S.; Delband, M.; Hasanzadeh, A.

U této hvězdy byly zjištěny variace dP/dt = 3.13×10-6 dne za rok a rychlost přenosu hmoty

M = 5.23×10-7 Msl za rok.

Obrázek 3: O-C diagram V1191 Cyg

BD And – nová krátkoperiodická RS CVn zákrytová dvojhvězda s třetí složkou na velmi excentrické dráze.

The Astrophysical Journal, Volume 788, Issue 2, article id. 134,

Kim, Chun-Hwey; Song, Mi-Hwa; Yoon, Jo-Na; Han, Wonyong; Jeong, Min-Ji

Z analýzy světelných křivek vyplývá objev jejich variací mimo zákryty, jedna ze složek může být typem RS CVn. Analýza všech minim odhalila cyklické variace s periodou 9,2 let. Ty pravděpodobně vyplývají z přítomnosti třetího tělesa na eliptické dráze (e3 = 0,76). Světelné křivky byly modelovány s dvěmi velkými skvrnami na teplejší složce a 14% příspěvkem od třetího tělesa na celkové svítivosti. BD And je tedy trojhvězdný systém – zákrytová dvojhvězda ze spektrálně shodných hvězd slunečního typu s aktivní primární složkou a třetí složka je trpasličí hvězda spektrální třídy G6, G7. Stáři se odhaduje na 5,8 mld let. Poloměr sekundární složky je o 17% větší , než jak je odvozeno z modelu hvězdného vývoje. Sklon orbitálních drah je větší než 60o , z čehož vyplývá, že v minulosti probíhal velmi výrazně mechanismus Kozaiových cyklů.

Obrázek 4: O-C diagram BD And