22.09.2020
Blízký vzdálený svět zákrytů a erupcí

Odborný pracovník naší hvězdárny Ladislav Šmelcer se zhlédl v proměnných hvězdách. Už téměř čtvrt století patří k jejich zaníceným pozorovatelům. Svého času byl předsedou Sekce proměnných hvězd a exoplanet při České astronomické společnosti, nyní je jejím místopředsedou a pořadatelem celostátního praktika. Téma tajuplných vesmírných těles prolíná celým následujícím rozhovorem.

Nacházíte se: Úvodní stránka » Odborná činnost » Výsledky pozorování » Pozorování proměnných hvězd – květen 2016

Pozorování proměnných hvězd – květen 2016

Noci se zkracují a souhvězdí Kasiopei je nízko nad severním obzorem, tudíž jsem přerušil soustavné pozorování eruptivní hvězdy GJ 3236 a začal se věnovat jiným hvězdám. Během 10 nocí bylo pořízeno 10 051 měření proměnných hvězd. Kromě jiných zajímavých výsledků se podařilo v poli LR Cam objevit novou zákrytovou proměnnou hvězdu typu EB.

Jako další zajímavou málo pozorovanou zákrytovou eruptivní dvojhvězdou se jeví ASAS J083128+1953.1 Cnc. Pokusil jsem se začátkem měsíce o několik pozorovacích řad, ale v současné době je souhvězdí Raka nízko nad západním obzorem. Tato dvojhvězda může být vhodným objektem na pozorování erupcí, jelikož je vedená v katalogu ROSAT jako rentgenový zdroj, podobně jako GJ 3236 nebo NSVS 01031772 Cam.

V současné době profesor Mikulášek z Masarykovy univerzity řeší zákrytovou soustavu XY Boo, u které se v nedávné době objevil odklon od parabolického průběhu O-C diagramu. Ten po desetiletí ukazoval pozvolné prodlužování periody, což se zpravidla vysvětluje u dotykových systémů ztrátou hmoty ze soustavy, například přes vnější Lagrangeovy body L2 a L3. Co je příčinou současné změny vzhledu O-C diagramu je v současné době v řešení.

Po delší době jsem také zaznamenal primární minimum pro dvojhvězdu V 796 Cyg. Ta patří do skupiny dvojhvězd s excentrickými drahami s prokázaným případem stáčení přímky apsid. Na základě pozorování členů naší sekce docent Wolf v roce 2013 publikoval výsledky dlouhodobého monitorování této dvojhvězdy. V případě V 796 Cyg vychází perioda stáčení přímky apsid velmi krátká – pouhých 33,3 roku. Podle jeho vyjádření nová data vyhovují modelu O-C diagramu pro tuto hvězdu.

Zajímavostí bylo pozorování dvojhvězdy LR Cam. Tento objekt byl začátkem tisíciletí zařazen do programu PROSPEKTOR sekce proměnných hvězd. Tehdy byla LR Cam známa pod označením NSV 2544. Cílem tohoto programu bylo určovat elementy hvězd podezřelých z proměnnosti. Nové elementy byly posléze publikovány v IBVS 5132. Při pohledu na současný O-C diagram to však vypadá, že perioda 0,4341474 dne není nejpřesnější a bude potřeba provést přepočet. Nicméně díky většímu čipu současných CCD kamer se do pole dostala nová krátkoperiodická proměnná hvězda. Během několika nocí se podařilo určit základní elementy a bylo možné tuto dvojhvězdu navést do katalogu Cze V hvězd s pořadovým číslem 863. S velkou pravděpodobností se jedná o typ EB s periodou oběhu hvězd 0.42715 dne a poměrně velkou amplitudou změn jasnosti 0,75 magnitudy.

Koncem měsíce jsou krátké noci, proto jsem se rozhodl o pokus zachytit erupci u dvojhvězdy NSVS 01031772 Cam ve třech filtrech pomocí tří dalekohledů. Bohužel zatím neúspěšně. Výsledkem by mělo být porovnání závislosti amplitudy vzplanutí na vlnové délce, podobně jako u hvězd GJ 3236 a YY Gem. O tom bylo podrobně referováno v dubnovém hodnocení roku 2016.

Obrázek 1: O-C diagram zákrytové dvojhvězdy V 796 Cyg. V pravé části obrázku jsou vykreslena napozorovaná minima současnou CCD technikou. Plná kolečka představují primární minima, prázdná kolečka sekundární minima. Pro eliptické dráhy je typické křížení těchto minim v O-C diagramu. Levá část obrázku reprezentuje období určování minim vizuální metodou.

Obrázek 2: Snímek okolí LR Cam s vyznačenou polohou nové proměnné hvězdy CzeV863.