01.06.2022
Klub nadaných dětí ve školním roce 2022/2023

Od září 2022 bude Hvězdárna Valašské Meziříčí, p. o. nabírat nové zájemce do Klubu nadaných dětí, který zde funguje pod záštitou Dětské mensy již od roku 2019.

Nacházíte se: Úvodní stránka » Odborná činnost » Výsledky pozorování » Pozorování proměnných hvězd - březen 2016

Pozorování proměnných hvězd - březen 2016

Poslední měsíce nepřejí jasným nocím, nejinak tomu bylo i v březnu. Tento měsíc patří podle dlouhodobého sledování k měsícům, kdy zpravidla bývá jasno patnáct a více nocí. Letos vyšlo pouze pět nocí, celkem bylo pořízeno 5419 měření. Podařilo se nám zachytit jednu erupci u GJ 3236 17. března a to na dvou observatořích – ve Valašském Meziříčí a Trhových Sviných.

V okolí zákrytové dvojhvězdy HP Aur byly objeveny dvě nové proměnné hvězdy s pořadovými čísly Cze V 841 a Cze V 842 Aur.

Nadále probíhá fotometrie eruptivní zákrytové dvojhvězdy GJ 3236. I když nebylo příliš možností v březnu pozorovat, podařilo se nám zachytit jedno výrazné vzplanutí 17. března. Máme k dispozici dvě nezávislé světelné křivky pořízené ve filtru R a C. Zjasnění dosáhlo hodnoty 0,89 mag ve filtru R, respektive 1,02 ve filtru C a trvalo cca 95 minut. Zajímavostí této erupce byla i skutečnost, že na sestupné části světelné křivky bylo zaznamenáno ještě jedno slabší zjasnění cca 0,08 mag trvající cca 10 minut. Takový případ zjasnění byl pozorován u této hvězdy poprvé.

Po delší době jsem se vrátil také k pozorování zákrytové dvojhvězdy HP Aur. V roce 2014 vyšla publikace o této hvězdě (The Astronomical Journal, 147:1 (11pp), 2014 January). V práci byla použita naše data zveřejněná v publikacích OEJV z posledních let. U této zákrytové dvojhvězdy byly určeny přesně parametry jednotlivých hvězd, odhalena i přechodná aktivita provázená hvězdnými skvrnami. Byla také stanovena oběžná dráha třetí složky s hodnotou 4,332 ± 0,011 roku. Během fotometrie se v poli objevily dvě nové proměnné hvězdy. Díky tomu, že se jedná o krátkoperiodické, podařilo se určit jak periody, tak typy. Nyní nesou označení Cze V 841 – perioda 0,08623 dne (typ DSCT) a Cze V 842 – perioda 0,299531 dne (typ EW).

Obrázek 1: Světelná křivka GJ 3236 během erupce 17. března 2016. Zajímavostí je sekundární zjasnění na sestupné části světelné křivky, které nastalo s odstupem 23 minut po hlavním maximu

Obrázek 2: Hvězdné pole v blízkosti zákrytové dvojhvězdy HP Aur, kde byly objeveny dvě nové proměnné hvězdy – Cze V 841 a Cze v 842.