22.09.2020
Blízký vzdálený svět zákrytů a erupcí

Odborný pracovník naší hvězdárny Ladislav Šmelcer se zhlédl v proměnných hvězdách. Už téměř čtvrt století patří k jejich zaníceným pozorovatelům. Svého času byl předsedou Sekce proměnných hvězd a exoplanet při České astronomické společnosti, nyní je jejím místopředsedou a pořadatelem celostátního praktika. Téma tajuplných vesmírných těles prolíná celým následujícím rozhovorem.

Nacházíte se: Úvodní stránka » O nás » Novinky
Letní astronomický tábor 2016

„...dvě stě šestnáct hodin smíchu a zábavy...“, i tak lze charakterizovat již realizovaný třiadvacátý ročník astronomického tábora, který se uskutečnil v srpnu (5. 8. – 14. 8. 2016) na hvězdárně ve Valašském Meziříčí. Letního putování vesmírem, jak zní oficiální název akce, se zúčastnilo dvacet dva dětí ve věku od 9 do 15 let.

Muzejní noc 2016 [09.06.2016]
Muzejní noc 2016

Hvězdáři ze Stínadel se i v letošním roce připojili k Muzejní noci ve Valašském Meziříčí, kterou organizovalo místní kulturní zařízení. Vrtkavé počasí pátečního večera neodradilo více jak 500 návštěvníků od prohlídky nebeské klenby, techniky a budov hvězdárny.

Program Hrátky se Sluníčkem a jeho kamarády

V polovině února 2016 měl na hvězdárně premiéru nový program pro děti z mateřských škol Hrátky se Sluníčkem a jeho kamarády. Stejně jako u programu Na hvězdárně s krtečkem jsme i nyní využili nesmírné zvídavosti a zvědavosti dětí, vtáhli jsme je do hry a byli jsme velmi překvapení, co všechno naši nejmenší návštěvníci z mateřských škol už o vesmíru ví.

Přechod Merkuru v přímém přenosu

Hvězdárna Valašské Meziříčí připravila pro zájemce o pozorování přechodu planety Merkur přes sluneční disk 9. května 2016 v odpoledních hodinách speciální program. Kromě vizuálního pozorování pomocí slunečních dalekohledů bude možné v hale hvězdárny sledovat online přenos záběrů probíhajícího úkazu z přístrojů, které slouží pro odborná pozorování. Přenos bude možné shlédnout i prostřednictvím internetu na adrese pozorovanislunce.eu.

Na půdě Akademie věd ČR se představila i spolupráce se Zlínským krajem

Dne 7. dubna 2016 proběhlo v budově Akademie věd ČR pracovní setkání představitelů této vědecké instituce se zástupci krajů a partnery k programu Regionální spolupráce AV ČR s kraji České republiky. Poprvé byli mezi hosty také zástupci Zlínského kraje a byly prezentovány dosavadní výsledky společného projektu Ústavu fyzikální chemie J. Heyrovského AV ČR, v. v. i. v Praze a Hvězdárny Valašské Meziříčí, příspěvkové organizace Zlínského kraje.

Ptačí budky pro hvězdárnu

Netradiční akce se na valašskomeziříčské hvězdárně odehrála v předvečer Mezinárodního dne ptactva, který připadá na 1. 4. 2016. Ve spolupráci s mladými ochránci přírody z oddílu Falco ČSOP jsme obohatili parkový areál o celkem 6 ptačích budek. Samotné instalace budek se ujali mladí ochranáři pod dohledem svého zkušeného vedoucího pana Mirka Dvorského.

Robotika s manipulačními rukami - rozšíření programu Automatizace a robotika

V roce 2012 jsme úspěšně dokončili realizaci projektu Obloha na dlani, v rámci kterého jsme naši programovou nabídku pro školy rozšířili o inovativní výukové programy Optika a optické jevy, Elektromagnetismus a elektrostatika a Automatizace a robotika.Tato témata jsme začlenili také do přeshraniční spolupráce a našich aktivit.

Robotika s Legem – jednoduchými kroky ke složitému cíli
Aneb malé shrnutí postřehů po pěti letech od vzniku a zařazení do nabídky pořadů

Robotika je název programu, který patří ke speciálním vzdělávacím pořadům hvězdárny a pravděpodobně jej už můžeme zařadit k oblíbeným stálicím naší nabídky. Program je určen především pro žáky vyšších ročníků základních škol a studenty škol středních.
Navštivte nový internetový portál eBadatelna Zlínského kraje

Zlínský kraj a jeho paměťové instituce vytvořily v rámci České republiky ojedinělý projekt, díky němuž jsou digitálně zpřístupněny zajímavé dokumenty z fondů Hvězdárny Valašské Meziříčí,

Ohlédnutí za rokem 2015 a poděkování

Konec roku obvykle bývá časem k zamyšlení a zhodnocení toho, co jsme ať už ve svém soukromém či profesním životě dokázali, co se nám podařilo nebo naopak co se nám nepodařilo a proč se tak stalo. Dovolte mi proto, abych se i já na chvíli zamyslel a civilně zhodnotil uplynulý rok 2015 na Hvězdárně Valašské Meziříčí.