27.04.2021
Vydejte se s námi do stratosféry!

Touha prozkoumat stratosféru a její vliv nejen na živé organismy stojí za projektem s názvem Společně na hranici vesmíru. Jeho cílem je vytvořit, podpořit a udržet malé vývojové a výzkumné týmy složené z techniků a výzkumníků z obou stran česko-slovenské hranice. Projekt jsme začali realizovat v listopadu 2020 a i přes nepřízeň okolních podmínek, úspěšně pokračuje.

Nacházíte se: Úvodní stránka » O nás » Novinky » Nový experimentální program Atmosféra a vakuum

V závěru roku 2017 se nám podařilo rozšířit sadu pomůcek pro experimentální programy. Od druhého pololetí školního roku 2017/2018 proto zařazujeme do naší nabídky pořad pro druhý stupeň základních škol a střední školy s názvem „Atmosféra a vakuum“, který na základě pokusů se sníženým tlakem demonstruje vlastnosti zemské atmosféry.

Program „Atmosféra a vakuum“ je součástí připravovaného cyklu „Experimentárium 3 – Mechanika tekutin“, který navazuje na oblíbené pořady „Experimentárium 1 - optika“ a „Experimentárium 2 - elektřina a magnetismus“. Mechanika tekutin je obor, který se zabývá mechanickými vlastnostmi kapalin a plynů (silami v kapalinách a plynech, případně jejich pohybem – prouděním).

V rámci pořadů na hvězdárně se mimo jiné věnujeme atmosféře Země, a to jak z hlediska jejího významu pro život na planetě, tak z pohledu meteorologického, tedy bližšího běžné denní zkušenosti žáků. Z pohledu fyziky představuje atmosféra rozsáhlý mechanický systém, jehož existenci i vlastnosti lze doložit a zkoumat pomocí řady experimentů.

Vývěva s příslušenstvím Magdeburské polokoule Experiment s vodou

V rámci programu „Atmosféra a vakuum“ budeme pomocí nových pomůcek (vývěvy, baroskopu a dalších) demonstrovat nejen vlastnosti atmosféry, ale i prostředí se sníženým tlakem, a ukážeme si vliv měnícího se tlaku na různé běžné fyzikální jevy.

Pro kosmický prostor obklopující naši planetu je naopak typické prostředí úplně bez atmosféry (vakuum), které přináší celou řadu problémů, se kterými se musí potýkat kosmonautika. I těmto výzvám se budeme v programu věnovat.

Experimentální vzdělávací pořad je určen pro druhý stupeň základních škol a pro střední školy. Pro veřejnost budou jeho části prezentovány v rámci mimořádných popularizačních akcí.

Některé z pomůcek byly zakoupeny díky finančnímu příspěvku Nadace Tomáše Bati.