22.10.2019
Slavnostní shromáždění u příležitosti 90 let Ballnerovy hvězdárny

V pátek 18. října 2019 proběhlo slavnostní setkání u příležitosti výročí založení Ballnerovy hvězdárny. Ta vznikala ze soukromých prostředků Antonína Ballnera (1900-1972) v letech 1929 až 1935. Mezi slavnostními hosty byli přítomni nejen zástupci odborné veřejnosti, ale i představitelé vedení města Valašské Meziříčí, a především zástupci rodiny Antonína Ballnera v osobě jeho vnučky Růženy Jungbauerové.

Nacházíte se: Úvodní stránka » O nás » Novinky » Podzimní turné s vědou pro děti

Naše turné s vědou a pohádkou začalo na konci září a skončilo pár hodin před příchodem astronomické zimy (17h 45min; 21. 12. 2017). Téměř 400 dětí z mateřských a základních škol (Růžďka, Branky, Nový Jičín, Lipník nad Bečvou, Mikulůvka, Bordovice, Pržno, Všechovice) se účastnilo vědeckého poznávání světa a zjistilo, že: existuje povrchové napětí (vodoměrku nahradila kancelářská sponka anebo skořice); v mýdlových bublinách je vzduch; vzduch obsahuje kyslík a má tlak. Našim cílem bylo také něco vyrobit, to se nám podařilo s pomocí tajných přísad v erlenmeyerově baňce, ze které nekontrolovaně unikal v bublinách schovaný oxid uhličitý. Tento experiment také posloužil k nafouknutí rukavice. Vrcholem experimentů byly skleničky s červenou a modrou tekutinou, které se i přes vzájemné propojení nechtěly promíchat.

Turné nebylo pouze o experimentech, ale také o pohádkách. V mateřských školách v Růžďce, Bordovicích a Všechovicích jsme si spolu s dětmi vyprávěli o putování tří mudrců za vánoční hvězdou a o delfínovi, který zachránil pěvce Arióna.

Tímto chci poděkovat za trpělivosti a shovívavost paní učitelek ze škol a školek, které se staly dalšími účastníky a pomocníky při tvorbě experimentů. A chci vás také pozvat na jarní vědecké turné, které má již první účastníky z Frýdku Místku, Lysůvek, Všechovic, Růžďky a Loučky.