V uplynulých dnes se členové astronomických kroužků hvězdárny pokusili uspět ve školním kole astronomické olympiády v kategoriích žáků 6. a 7. třída a 8. a 9. třída. Do tohoto vědomostního zápolení se zapojilo celkem 13 dětí s tím, že pro některé to bude zkouška tzv. nanečisto a skutečné vědomostní zápolení je bude čekat až v následujících letech.
Seriál o hvězdárně, tak jak ji prožívali a zažívali naši předchůdci. V tomto díle nakoukneme do minulého století, kdy na počátku 90. let se zdálo, že hvězdárny zaniknou v rámusu rodícího se kapitalismu.
Na počátku ledna tohoto roku organizovala hvězdárna pro členy astronomického kroužku školní kolo astronomické olympiády v kategorii EF (8. a 9. třída.). Za necelých 60 minut museli její účastníci odpovědět na cca 20 otázek a vypočítat několik příkladů. Tak například museli znát termíny jako radiant, atmosférická refrakce anebo Langrandeův bod. Matematicky pak měli zvládnout např. výpočet rychlosti vzdalování hvězdy.
Výstava se věnuje popisu impaktních struktur především ve vztahu k naší Zemi.
Znázorněny jsou zde největší a nejzajímavější krátery na naší planetě. Rovněž velká pozornost je věnována objevování a blízkým průletům těles, která by v případě srážky mohla způsobit katastrofu globálních rozměrů. Samostatný panel je věnován Tunguzské katastrofě, jíž se snaží na základě historických záznamů zpětně rekonstruovat, do co nejpravděpodobnější podoby.
Závěrečná část pojednává o našich výhledech do budoucna. Jsou zde zmíněny možnosti jak takové srážce předejít, či zabránit.
autor: Tomáš Pečiva