27.04.2021
Vydejte se s námi do stratosféry!

Touha prozkoumat stratosféru a její vliv nejen na živé organismy stojí za projektem s názvem Společně na hranici vesmíru. Jeho cílem je vytvořit, podpořit a udržet malé vývojové a výzkumné týmy složené z techniků a výzkumníků z obou stran česko-slovenské hranice. Projekt jsme začali realizovat v listopadu 2020 a i přes nepřízeň okolních podmínek, úspěšně pokračuje.

Nacházíte se: Úvodní stránka » Program » Projekty » SchoolSAT

SchoolSAT

Základní informace o projektu

Název projektu: SCHOOLSAT - TOGETHER TO SUPPORT EDUCATION IN THE FIELD OF SATELLITE TECHNOLOGY
Zkrácený název: SchoolSAT
Žadatel projektu: Slovenská organizácia pre vesmírne aktivity
Ilkovičova 2961/3
812 19 Bratislava-Karlova Ves
Slovenská republika
Partner projektu: Hvězdárna Valašské Meziříčí, p. o.
Vsetínská 78
757 01  Valašské Meziříčí
Termín realizace: 25. ledna - 31. prosince 2021
Kontaktní e-mail: libor.lenza@astrovm.cz

SchoolSAT - Together to support education in the field of satellite technology

Slovenská organizácia pre vesmírné aktivity (SOSA) zahájila realizaci nového mezinárodního projektu SchoolSAT - Together to support education in the field of satellite technology, jehož partnery jsou Hvězdárna Valašské Meziříčí, p. o. a Maďarská astronautická společnost (MANT).

Projekt se věnuje vývoji a využití vzdělávací platformy napodobující nanosatelit CubeSat. Cílem je vyvinout fungující hardwarovou platformu se určeným počtem možných aktivit a experimentů. Návrh platforma v základní podobě je velmi přátelská k začátečníkům. To znamená, že i studenti základních škol jsou prací s touto platformou schopni získat praktické dovednosti s elektronikou, pájením, plánováním, přípravou pozorování i jejich analýzou.

Platforma poskytuje prostředky pro další vývoj experimentů zkušenějšími uživateli, kteří již vyřešili například zásobování energií, základní zpracování palubních dat apod. Díky tomu je tato výuková platforma zajímavá a přítažlivá pro větší věkovou a vzdělanostní skupinu, od základních škol až  po univerzity.

Cílem projektu je vzdělávat studenty z nejrůznějších věkových skupin a prostředí v oblasti využívání a vývoje malých satelitů. Je nutno si uvědomit, do jaké míry je vesmírná a zejména satelitní technologie součástí našeho každodenního života (např. GPS, předpověď počasí).

V tomto projektu se používá zjednodušený model satelitu CubeSat (krychle o rozměrech 10x10x10 cm), aby si studenti uvědomili základní součásti, ze kterých jsou satelity vyrobeny, jak satelity komunikují z vesmíru a co je pro satelitní provoz potřeba. Stavebnice bude obsahovat palubní počítač, zdroj napájení, segment pro připojení čidel, kostru družice a spojovací materiál. Dodáno bude také softwarové vybavení a manuál ke stavbě. Vše bude připraveno tak, aby si žáci a studenti mohli sami postavit vlastní funkční "družici" SchoolSAT, testovat ji a provádět s ní různé experimenty.

Další informace k projektu a možnosti zapojení se připravujeme.