Zřizovatelem organizace je

14.04.2024
Víkendová stáž studentů Společné laboratoře optiky UP a FZÚ AV ČR

Již tradičně se minimálně jednou za rok na naší hvězdárně objeví studenti předmětu SLO/PA Univerzity Palackého v Olomouci, Společné laboratoře optiky UP a FZÚ AV ČR. Stejně tomu bylo i letos, ale přece jen ta letošní stáž byla něčím výjimečná… světe div se, vyšlo nám počasí! A čím vším se studenti u nás zabývali? Hlavními tématy byly astronomické přístroje, astronomická pozorování a jejich zpracování.

Nacházíte se: Úvodní stránka » Program » Mediální výstupy

Mediální výstupy

Chystáte se do hvězdárny? Pozor na změny!

K úpravě četnosti večerních astronomických pozorování pro veřejnost přistoupí od 1. října naše hvězdárna. Namísto dosavadních pěti pracovních dnů budou probíhat od středy do pátku, v říjnu od 19:00, v listopadu a prosinci od 18:00 hodin. „Vedla nás k tomu analýza návštěvnosti a s tím spojená snaha optimalizovat večerní provoz hvězdárny,“ vysvětluje ředitel Libor Lenža. Současně hvězdárna do odvolání pozastavila prodej dárkových poukazů na individuální astronomická pozorování.

Roboti ve hvězdárně: Připraveni na misi!

Připravit roboty složené ze stavebnice Lego na pomyslnou vesmírnou misi. Takové bylo zadání dnešního programu pro rodiny s dětmi v naší hvězdárně. „Můžeme tam dát stovku,“ zeptali se sedmiletý Vladimír Strnadel a jeho o rok starší kamarád Daniel Janík z Martinic u Holešova. „Zkuste to,“ odpověděl jim lektor. Kluci hbitě zadali patřičný pokyn přes počítač, robota odpojili a dychtivě položili na zem. Stroj se skutečně pohyboval o poznání rychleji.

Při letošní Noci vědců půjde o čas

Čas bude ústředním tématem republikové Noci vědců. Magická veličina, kterou nelze uchopit ani zastavit, bude prolínat také programem naší hvězdárny. Noc vědců letos připadne na pátek 24. září, ve valašskomeziříčské hvězdárně začne v 17:00 hodin. „Pro návštěvníky jsme připravili několik pořadů, v nichž hlavní roli bude hrát čas,“ avizuje ředitel Libor Lenža. Lidé proniknou do tajů stratigrafie, prohlédnou si historickou Ballnerovu hvězdárnu a uvidí, jak se měří okamžiky zákrytů hvězd tělesy Sluneční soustavy .

Astrofyzici z ciziny studují ve hvězdárně

Zahraniční uchazeči o vyšší akademické tituly nyní studují v naší hvězdárně. Čtyři doktorandi a post-doktorandi oboru teoretická fyzika a astrofyzika na Matematicko-fyzikální fakultě Univerzity Karlovy v Praze pocházejí z Francie, Chile a Slovenska. „Jsou tady, aby blíže pochopili zákonitosti astronomických pozorování a problémy, které při nich mohou nastat. V běžné činnosti se zabývají převážně teorií. Podílejí se na modelování dat z vesmírných družic nebo pozemních teleskopů,“ vysvětluje vedoucí skupiny Ondřej Pejcha.

Astronomické „záření“ v Kroměříži

Pozorování pro veřejnost s podtitulem Co nám září v září uspořádají v pátek 17. září ve 20:30 hodin Dům kultury v Kroměříži a Hvězdárna Valašského Meziříčí. V kroměřížské hvězdárně astronomové ukáží návštěvníkům objekty viditelné na zářijové obloze. Připojí také odborný výklad o samotných objektech a poradí, jak nejlépe je pozorovat. Připraveny budou minimálně tři dalekohledy, jejichž prostřednictvím lidé uvidí Měsíc, planety Jupiter a Saturn, ale též hvězdy a dvojhvězdy, případně další vesmírná tělesa.

Hvězdárna zažije invazi robotů

Invazi robotů zažije naše hvězdárna, která v sobotu 18. září ve dvou termínech – ve 14:00 a v 16:00 hodin – uspořádá stejnojmenný program, vhodný zejména pro rodiny s dětmi od 10 let. „Využijeme známou stavebnici Lego. Roboty ale nebudeme sestavovat podle plánku, nýbrž pomocí rozšířeného počítačového modulu jim vdechneme trochu ‚inteligence‘, aby byly schopné plnit jednoduché příkazy a zvládnout tak pomyslnou vesmírnou misi,“ předesílá autor programu a odborný pracovník hvězdárny Tomáš Pečiva.

Srpen patřil k nejdeštivějším a nejchladnějším

Kapkami začal, kapkami se rozloučil. Uplynulý měsíc patřil ve Valašském Meziříčí mezi nejdeštivější srpny od počátku měření. Celkem 179 milimetrů srážek zaznamenala ve druhém prázdninovém měsíci stanice Českého hydrometeorologického ústavu umístěná v areálu naší hvězdárny. „Byl to třetí nejdeštivější srpen od začátku měření v roce 1957. Pršelo v něm celkem 19 dnů,“ konstatuje odborný pracovník hvězdárny Ladislav Šmelcer.

Po surovinách se Češi poohlédnou ve vesmíru

Lidstvo se začíná potýkat se surovinovou krizí. Co mohl, to člověk za použití dostupných technologií z hlubin Země z velké části vytěžil. Nyní je nucen poohlédnout se po zdrojích surovin mimo rodnou planetu. Napomoci při tom má první výlučně český kosmický projekt s názvem SLAVIA, v němž se okolo brněnské společnosti SAB Aerospace soustředila skupina tuzemských firem a institucí včetně Hvězdárny Valašské Meziříčí. Z následujícího rozhovoru s jejím ředitelem Liborem Lenžou se o projektu dozvíte více.

Táborníci leželi pod nebeskou klenbou

Neobvyklý zážitek dnes čekal na účastníky příměstského tábora naší hvězdárny. Ačkoli byl den a venku pršelo, pohodlně ulehli na palubovku a nechali se unášet magickou krásou hvězdami poseté nebeské klenby, kterou kolem nich vytvořilo nafukovací planetárium. V tělocvičně zdejšího Střediska volného času Domeček ho postavili pracovníci Krajské hvězdárny v Žilině. Po celý den se tady střídaly děti dychtivé spatřit noční oblohu zakletou do četných animací...

Kroužek hledá zvídavé děti

Chuť a zájem poznávat svět kolem nás. To je jediná podmínka pro přijetí do kroužku, který i pro nadcházející školní rok připravuje naše hvězdárna. „Žádné další odborné znalosti ani dovednosti nejsou zapotřebí. Sami se staneme průvodci, kteří školákům pomocí dalekohledu ukáží vesmír a prostřednictvím her a zajímavých pokusů jim vysvětlí, jak funguje okolní svět,“ říká vedoucí kroužku a odborný pracovník hvězdárny Radek Kraus.