Zřizovatelem organizace je

18.03.2024
Hvězdárna na Den hvězdáren a planetárií představila nové modely Slunce a Země

Také valašskomeziříčská hvězdárna se v pátek 15. 3. 2024 zapojila do celorepublikového Dne hvězdáren a planetárií, aby veřejnosti představila práci těchto pracovišť, jejich význam a přínosy. Připravili jsme bohatý program od odpoledních až do večerních hodin, kdy si mohli trpěliví návštěvníci prohlédnout nejen našeho nejbližšího nebeského souputníka, ale také největší planetu Sluneční soustavy Jupiter. Odpolední programy byl určený zejména dětem a v podvečer jsme veřejnosti slavnostně představili dva nové nafukovací modely těles nebeských, Slunce a naší planety Země.

Nacházíte se: Úvodní stránka » Program » Mediální výstupy

Mediální výstupy

Děti si ve hvězdárně hrály na planety a fotony

Na Sluneční soustavu se dnes proměnila zahrada naší hvězdárny, kde proběhl další z cyklu pořadů pro rodiny s dětmi. Bezmála třicet návštěvníků mohlo z pevně usazených modelů Slunce a planet vyčíst jejich poměrnou velikost, vzdálenost i polohu. Také se dověděli, jaké planety a hvězdy lze nyní spatřit na noční obloze a kde je hledat. Součástí výkladu bylo rovněž povídání o vzniku světla.

Studenti budou bádat a tvořit v novém centru

Výzkumné, vzdělávací a inovační centrum pro mladé vznikne v areálu naší hvězdárny. Nová dvoupodlažní budova vyroste na místě garáží, které jsou ve velmi špatném stavu. Nahradí i zastaralou provizorní ubytovnu. Centrum bude vybaveno 3D tiskárnami, malými obráběcími stroji, výpočetním systémem a jinou moderní technikou. Využívat ji budou moci studenti a odborníci z celé Evropy.

Astronomové na cestách za publikem

Fryšták, Prostřední Bečva, hrady ve Štramberku nebo Starém Jičíně... To je jen několik ukázkových případů, kdy pracovníci naší hvězdárny naloží dalekohledy s příslušenstvím a – většinou o víkendech – zamíří za amatérskými zájemci o astronomii, aby jim zprostředkovali krásy noční oblohy. Dělají to tak už léta, zejména o letních prázdninách. A je to pro ně docela příjemné zpestření jejich práce...

Mladí astronomové si užívají letní putování vesmírem

Sotva si vybalili věci a zabydleli se, společně natáhli volejbalovou síť a postavili pingpongový stůl. Potom už je čekalo první noční pozorování. Jejich snahu spatřit na obloze kometu zhatily mraky. Zato viděli Deneb, nejjasnější hvězdu souhvězdí Labutě, i hvězdy takzvaného Letního trojúhelníku. Šestnáct mladých účastníků astronomického tábora v naší hvězdárně má nabitý program.

Historický přehled počasí osvěží paměť a rozšíří vědomosti

Jaké bylo počasí ve Valašském Meziříčí v kterémkoliv měsíci od roku 1957? To se nyní zčásti, brzy již v úplnosti dozvědí návštěvníci webových stránek zdejší hvězdárny www.astrovm.cz po kliknutí na odkazy Odborná činnost a Meteorologie. Odborný pracovník hvězdárny Petr Zelený zpracováním historického přehledu reaguje na zvýšený zájem veřejnosti, související s přibývajícími extrémními projevy počasí.

Park hvězdárny čeká výrazná proměna

Výrazná proměna čeká prostranství před hlavní budovou zdejší hvězdárny. Plocha o výměře několika stovek čtverečních metrů, jejíž dominantou je vyschlé betonové jezírko s pylonem uprostřed, projde rozsáhlou revitalizací. Úpravy potrvají několik měsíců a vyžádají si 1,7 milionu korun z rozpočtu Zlínského kraje a evropských fondů. Hvězdárna bude po celou dobu přístupná veřejnosti, avšak bude nutné omezit pohyb lidí v areálu a parkování.

Fyzikální divadlo jako výzva rodičům

Jak lze plechovku od piva proměnit na Hérónovu turbínu, točením hadice vysávat smetí a z domácího vysavače udělat vakuové dělo vystřelující plastelínové kuličky do černé díry? Tyto a další pokusy nabídl dětem a rodičům program s názvem Fyzikální divadlo.

Nad hvězdárnou létaly rakety z plastu a lepenky

Pět „kosmických“ raket poslední červnovou sobotu vzlétlo k nebi ze zahrady naší hvězdárny. Z přinesených plastových lahví a lepenky je vyrobili rodiče se svými dětmi, které sem přilákal pořad nazvaný Cesta ke hvězdám nebo alespoň na oběžnou dráhu.

Slavnostní setkání u příležitosti 90 let Ballnerovy hvězdárny

V pátek 18. října 2019 proběhlo slavnostní setkání u příležitosti výročí založení Ballnerovy hvězdárny. Ta vznikala ze soukromých prostředků Antonína Ballnera (19001972) v letech 1929 až 1935. Mezi slavnostními hosty byla nejen odborná veřejnost, ale i představitelé města Valašského Meziříč a především zástupci rodiny Antonína Ballnera v osobě jeho vnučky Růženy Jungbauerové.

Hvězdy nad hradem Lukov

Hvězdy nad hradem Lukov si užili velcí i malí návštěvníci speciálního programu pořádaného v pátek 13. října 2017 večer naší hvězdárnou a Spolkem hradu Lukov. Přibližně osmdesát návštěvníků, kteří se na hraděsešli, přivítala jasná obloha. Mohli tak naplno využít tři přenosné astronomické dalekohledy a zaposlouchat se do odborného výkladu pracovníků Hvězdárny Valašské Meziříčí.