27.04.2021
Vydejte se s námi do stratosféry!

Touha prozkoumat stratosféru a její vliv nejen na živé organismy stojí za projektem s názvem Společně na hranici vesmíru. Jeho cílem je vytvořit, podpořit a udržet malé vývojové a výzkumné týmy složené z techniků a výzkumníků z obou stran česko-slovenské hranice. Projekt jsme začali realizovat v listopadu 2020 a i přes nepřízeň okolních podmínek, úspěšně pokračuje.

Nacházíte se: Úvodní stránka » Program » Mediální výstupy » Hvězdy nad hradem Lukov

Hvězdy nad hradem Lukov

Hvězdy nad hradem Lukov si opravdu užili velcí i malí návštěvníci speciálního programu pořádaného v pátek večer 13. října 2017 naší hvězdárnou a Spolkem hradu Lukov. Přibližně osmdesát návštěvníků hradu, kteří se na akci sešli, byli odměněni jasnou oblohou a tak mohli naplno využít tři přenosné astronomické dalekohledy a zaposlouchat se do odborného výkladu pracovníků Hvězdárny Valašské Meziříčí.

Astronomická pozorování v návštěvnicky atraktivních místech, ke kterým hrad Lukov zajisté patří, jsou vždy pro účastníky velkým zážitkem. Co bylo k vidění na této první společné akci. Účastníci se mohli potěšit pohledy na kulové hvězdokupy, které patří k nejstarším gravitačně vázaným uskupením v naší Galaxii a mohou obsahovat až stovky miliónů hvězd. Dalšími zajímavými a na pohled atraktivními objekty byly planetární mlhoviny – pozůstatky zaniklých hvězd, ale také obří seskupení hvězd - galaxie a dokonce i něco z naší Sluneční soustavy, tentokrát to byly planety Saturn se svým prstencem a namodralá planeta Uran.

Do atraktivních prostor hradu jsme instalovali tři přenosné, ale dostatečně výkonné dalekohledy, které umožnily všem návštěvníkům a zájemcům seznámit se s výše uvedenými objekty podzimní oblohy. Kromě toho se návštěvníci mohli seznámit také s nejznámějšími souhvězdími naší oblohy a využít přítomnosti našich odborných pracovníků k řadě diskusí a zodpovězení řady otázek.

Za velmi podařenou akci patří poděkování odborným pracovníkům hvězdárny. Děkujeme Spolku hradu Lukov a především předsedovi Ing. Jiřímu Holíkovi za vstřícnost a spolupráci. Věříme, že tato akce nebyla poslední. Už teď se těšíme na příští ročník Hvězd nad hradem Lukov.