22.09.2020
Blízký vzdálený svět zákrytů a erupcí

Odborný pracovník naší hvězdárny Ladislav Šmelcer se zhlédl v proměnných hvězdách. Už téměř čtvrt století patří k jejich zaníceným pozorovatelům. Svého času byl předsedou Sekce proměnných hvězd a exoplanet při České astronomické společnosti, nyní je jejím místopředsedou a pořadatelem celostátního praktika. Téma tajuplných vesmírných těles prolíná celým následujícím rozhovorem.

Nacházíte se: Úvodní stránka » Program » Mediální výstupy » Hvězdy nad hradem Lukov

Hvězdy nad hradem Lukov

Hvězdy nad hradem Lukov si opravdu užili velcí i malí návštěvníci speciálního programu pořádaného v pátek večer 13. října 2017 naší hvězdárnou a Spolkem hradu Lukov. Přibližně osmdesát návštěvníků hradu, kteří se na akci sešli, byli odměněni jasnou oblohou a tak mohli naplno využít tři přenosné astronomické dalekohledy a zaposlouchat se do odborného výkladu pracovníků Hvězdárny Valašské Meziříčí.

Astronomická pozorování v návštěvnicky atraktivních místech, ke kterým hrad Lukov zajisté patří, jsou vždy pro účastníky velkým zážitkem. Co bylo k vidění na této první společné akci. Účastníci se mohli potěšit pohledy na kulové hvězdokupy, které patří k nejstarším gravitačně vázaným uskupením v naší Galaxii a mohou obsahovat až stovky miliónů hvězd. Dalšími zajímavými a na pohled atraktivními objekty byly planetární mlhoviny – pozůstatky zaniklých hvězd, ale také obří seskupení hvězd - galaxie a dokonce i něco z naší Sluneční soustavy, tentokrát to byly planety Saturn se svým prstencem a namodralá planeta Uran.

Do atraktivních prostor hradu jsme instalovali tři přenosné, ale dostatečně výkonné dalekohledy, které umožnily všem návštěvníkům a zájemcům seznámit se s výše uvedenými objekty podzimní oblohy. Kromě toho se návštěvníci mohli seznámit také s nejznámějšími souhvězdími naší oblohy a využít přítomnosti našich odborných pracovníků k řadě diskusí a zodpovězení řady otázek.

Za velmi podařenou akci patří poděkování odborným pracovníkům hvězdárny. Děkujeme Spolku hradu Lukov a především předsedovi Ing. Jiřímu Holíkovi za vstřícnost a spolupráci. Věříme, že tato akce nebyla poslední. Už teď se těšíme na příští ročník Hvězd nad hradem Lukov.