22.09.2020
Blízký vzdálený svět zákrytů a erupcí

Odborný pracovník naší hvězdárny Ladislav Šmelcer se zhlédl v proměnných hvězdách. Už téměř čtvrt století patří k jejich zaníceným pozorovatelům. Svého času byl předsedou Sekce proměnných hvězd a exoplanet při České astronomické společnosti, nyní je jejím místopředsedou a pořadatelem celostátního praktika. Téma tajuplných vesmírných těles prolíná celým následujícím rozhovorem.

Nacházíte se: Úvodní stránka » Program » Mediální výstupy » Historický přehled počasí osvěží paměť a rozšíří vědomosti

Historický přehled počasí osvěží paměť a rozšíří vědomosti

Jaké bylo počasí ve Valašském Meziříčí v kterémkoliv měsíci od roku 1957? To se nyní zčásti, brzy již v úplnosti dozvědí návštěvníci webových stránek zdejší hvězdárny www.astrovm.cz po kliknutí na odkazy Odborná činnost a Meteorologie.

„S přibývajícími extrémními projevy počasí se lidé o jeho dlouhodobý vývoj stále více zajímají. Na našem webu si kromě aktuální povětrnostní situace mohou také osvěžit paměť a rozšířit vědomosti,“ vysvětluje odborný pracovník hvězdárny Petr Zelený, proč se pustil do zpracování přehledných grafů se stručnými komentáři.
Údaje pocházejí z meteostanice Českého hydrometeorologického ústavu, umístěné v areálu hvězdárny. Teplotu, vlhkost vzduchu, směr a rychlost větru, množství srážek, výšku sněhové pokrývky a další veličiny tady začali měřit ve zmíněném roce 1957 – dva roky poté, co hvězdárna zahájila provoz.

Způsoby měření se neustále zdokonalují. Dříve bylo nutné ke stanici denně, za každého počasí docházet, ručně zapisovat zjištěná data, nastavovat přístroje, vyměňovat média a zjištěné údaje hlásit meteorologům v Ostravě telefonicky. Nyní vše zajišťují počítače připojené k internetu, jež odesílají data každých 10 minut. Lidské obsluhy není téměř zapotřebí. „Ne všechny údaje lze ale změřit přístroji. Nadále musíme sledovat a zaznamenávat oblačnost, déšť, výšku sněhu a další jevy, například mlhy, bouřky nebo ledovku,“ připomíná Zelený.

Historický přehled počasí od roku 1957 po současnost začala hvězdárna na svých stránkách zveřejňovat letos. „Zatím máme zpracováno prvních pět měsíců. Kompletní přehled bude hotov na počátku příštího roku, až doplníme údaje za letošní prosinec. Potom už budeme jen přidávat data z aktuálního období,“ říká odborný pracovník hvězdárny a dodává, že tyto informace jsou určeny laickému publiku, případně amatérským zájemcům o meteorologii. „Kdo by potřeboval oficiální údaje, měl by o ně požádat pobočku Českého hydrometeorologického ústavu v Ostravě,“ doporučuje Zelený.

Příklady meteorologických rekordů zaznamenaných ve stanici Valašské Meziříčí v letech 1957–2015

Maximální teplota 36,6 °C 8. 8. 2013 a 9. 8. 2015
Minimální teplota -26,6 °C 7. 1. 1985
Maximální průměrná roční teplota 10,2 °C 2014
Minimální průměrná roční teplota 6,6 °C 1980
Maximální denní úhrn srážek 159,4 mm 6. 7. 1997
Maximum nového sněhu za 24 hodin 40 cm 29. 12. 2005
Maximální sněhová pokrývka 79 cm 13. 2. 2006
Maximální náraz větru 19 m/s 25. 12. 2003
Maximální sluneční svit 326,3 hodiny září 2003
Minimální sluneční svit 0,7 hodiny prosinec 1965

Další historická data naměřená před vznikem stanice nebo z jiných přístrojů

• Během 3,5 hodiny trvající bouřky 26. 6. 1987 bylo zaznamenáno 1 240 blesků.
  • Podle archivních údajů Českého hydrometeorologického ústavu dosáhla nejnižší teplota v městské části Krásno nad Bečvou hodnoty -37,6 °C. Zaznamenána byla 11. 2. 1929.