22.09.2020
Blízký vzdálený svět zákrytů a erupcí

Odborný pracovník naší hvězdárny Ladislav Šmelcer se zhlédl v proměnných hvězdách. Už téměř čtvrt století patří k jejich zaníceným pozorovatelům. Svého času byl předsedou Sekce proměnných hvězd a exoplanet při České astronomické společnosti, nyní je jejím místopředsedou a pořadatelem celostátního praktika. Téma tajuplných vesmírných těles prolíná celým následujícím rozhovorem.

Nacházíte se: Úvodní stránka » Program » Mediální výstupy » Mladí astronomové si užívají letní putování vesmírem

Mladí astronomové si užívají letní putování vesmírem

Sotva si vybalili věci a zabydleli se, společnými silami natáhli volejbalovou síť a postavili pingpongový stůl. Potom už je čekalo první noční pozorování. Jejich snahu spatřit na obloze kometu zhatily mraky. Zato viděli Deneb, nejjasnější hvězdu souhvězdí Labutě, i hvězdy takzvaného Letního trojúhelníku.

Šestnáct dívek a chlapců z různých koutů Česka, kteří od pátku tráví část prázdnin na astronomickém táboře v naší hvězdárně, má pořádně nabitý program. „Ráda pozoruji hvězdy. Chtěla bych se naučit rozeznávat souhvězdí,“ vysvětluje devítiletá Vanessa Rylková z Hutiska-Solance, proč si jako svůj první pobytový tábor vybrala ten astronomický.

Nejprve si však spolu s ostatními musí osvojit úplné základy. Využili k tomu sobotní deštivé počasí, kvůli němuž zůstali ve hvězdárně. „Nacvičovali jsme praktické činnosti u dalekohledu, aby se ho děti nebály dotknout a věděly, s čím, proč a jak mají točit. Věnovali jsme se i teorii. Vysvětlili jsme si základní pojmy a učili se používat hvězdářské tabulky a mapy,“ popisuje vedoucí tábora a odborný pracovník hvězdárny Radek Kraus.

Vojtěch Kočár a jeho dvojče Ondřej jsou táborovými rekordmany. Letos přijeli už pošesté. „Je tady skvělá parta. Navíc astronomie mě baví. Vím, že uplatnit se v ní je těžké, ale jednou bych chtěl pracovat jako astrofyzik,“ přemítá patnáctiletý chlapec z Kroměříže, jenž na táboře stále objevuje něco nového. „Tento rok budeme pracovat s novými roboty. Zajímá mě, jak se liší od předchozích,“ dodává.

Programování jednoduchých robotů nebude jediným drobným vybočením z astronomické náplně. „Budeme se věnovat fyzikálním pokusům, které podle předchozího zadání budou provádět samy děti. Podnikneme také dva výlety do okolí, během nichž se budeme orientovat podle buzoly a mapy,“ prozrazuje táborový vedoucí, jenž věří, že obloha se brzy vyjasní a oni zahlédnou přinejmenším kýženou kometu...