01.06.2022
Klub nadaných dětí ve školním roce 2022/2023

Od září 2022 bude Hvězdárna Valašské Meziříčí, p. o. nabírat nové zájemce do Klubu nadaných dětí, který zde funguje pod záštitou Dětské mensy již od roku 2019.

Nacházíte se: Úvodní stránka » Odborná činnost » Meziplanetární hmota » Meteorické roje » Stanice Valašské Meziříčí

Stanice Valašské Meziříčí

Hvězdárna Valašské Meziříčí má k dispozici v současné době tři kamery.

Všechny tři jsou umístěny na Jižní budově. Jedná se o směry východní, jižní a severní. Východní a jižní jsou v činnosti od srpna 2011, nejdříve na přenosném stanovišti, později na plošině Jižní budovy Hvězdárny. Jedná se o citlivé CCTV kamery Watec 902H Ulttimate s objektivy Fujinon (f=3-8 mm, F/0,95) a Tokina (f=2,8-8 mm, F/0,98), převodník videosignálu Dazzle a specializovaný software UfoCapture (SonotaCo) umožňující automatickou detekci pohybujících se objektů.

Nově je zde umístěna severní kamera, která je navíc opatřena spektrografem. Jedná se o CCTV kameru VE 6047 EF/OSD. Kamera je vybavena CCD čipem Sony ICX 673AKA s rozlišením 976x572 (horizontálně x vertikálně) pixelů, přičemž díky použitému objektivu Tokina (1/3“, varifokální objektiv f=2,8-8 mm s F/0,98) je efektivní rozlišení kamery 720x576 pixelů (běžný PAL D1 signál). Citlivost kamery je 0,002 lx v BW režimu, což běžně umožňuje zaznamenat hvězdy o limitní magnitudě +5,0 mag, nejslabší zaznamenané meteory pak jsou kolem +2,5 mag. Dále ke kamera vybavena difrakční mřížkou s rozlišením 500 čar na mm. S použitím popsaného vybavení je nutné, aby meteor, který bude rozložen na spektrum, měl jasnost alespoň -2,0 mag. Za dobu své činnosti, tedy od července 2014, zachytila již 14 spekter meteorů.