13.11.2020
Zákryty hvězd? Fascinující disciplína!

Stačí být ve správný čas na správném místě, a i pozorný amatér se může stát svědkem fascinující podívané. A když sledovaný úkaz navíc doloží kamerovým záznamem, může svým dílem přispět k bližšímu poznání nebeských objektů. Pozorování zákrytů hvězd je zkrátka vzrušující astronomická disciplína, a proto není divu, že Petr Zelený se jí věnuje bezmála třicet let.

Nacházíte se: Úvodní stránka » Odborná činnost » Meziplanetární hmota » Meteorické roje » Stanice Nýdek

Stanice Nýdek

Stanice Nýdek se skládá ze tří kamer, které směřují západním, jihozápadním a severozápadním směrem.

Nejdéle je zde v provozu kameru mířící západním směrem s azimutem 270 stupňů, a to od dubna 2010, jedná se o kameru Watec 902H2 Ultimate s objektivem Computar (f=3,5-10,5 mm, F/1,0). Další dvě kamery této stanice jsou v provozu od roku 2013. Jedná se o kameru Watec 910 HX taktéž s objektivem Computar (f=3,5-10,5 mm, F/1,0) mířící severozápadním směrem s azimutem 310 stupňů, která je v činnosti od listopadu 2013. O měsíc později pak přibyla kamera Watec 902H2 Ultimate s objektivem Computar (f=8 mm, F/1,3) ze zorným polem na jihozápad s azimutem 230 stupňů. Kamery Watec 902H2 Ultimate a Watec 910 HX mají CCD čip o velikosti 1/2“, jedná se o čip Sony Exview HAD CCDII (ICX249AL) a citlivost kamer je 0,0001 lx v BW režimu.

Stanice Nýdek je přednostně využívána pro studium TLE jevů (nadoblačné blesky, atd.), směry zorných polí jsou měněny podle potřeb zaznamenání TLE jevů. Tato stanice není uváděna jako permanentní, neboť jednotlivé kamery nejsou vybaveny ochrannými kryty proti vlivu povětrnostních podmínek. Kamery jsou umístěny na terase rodinného domu a jejich provoz zajišťuje Martin Popek.