13.11.2020
Zákryty hvězd? Fascinující disciplína!

Stačí být ve správný čas na správném místě, a i pozorný amatér se může stát svědkem fascinující podívané. A když sledovaný úkaz navíc doloží kamerovým záznamem, může svým dílem přispět k bližšímu poznání nebeských objektů. Pozorování zákrytů hvězd je zkrátka vzrušující astronomická disciplína, a proto není divu, že Petr Zelený se jí věnuje bezmála třicet let.

Nacházíte se: Úvodní stránka » Odborná činnost » Meziplanetární hmota » Meteorické roje » Stanice Maruška

Stanice Maruška

Tato stanice se nachází na meteorologické stanici ČHMÚ Maruška v Hostýnských vrších. Opět se sestává ze dvou kamer stejného typu KPF131HR.

Kamera označovaná jako Maruška SE míří na jihovýchod s azimutem 135 stupňů a je v činnosti od června 2012. O čtyři měsíce později, v říjnu 2012, byla nainstalována i druhá kamera stanice Maruška SW, jejíž zorné pole míří na jihozápad s azimutem 225 stupňů. Obě kamery využívají CCD čip Sony Super HAD II o velikosti 1/3“ s rozlišením 582x500 px a citlivostí 0,002 lx v BW režimu. Velikost zorných polí obou kamer je 75x60 stupňů s využitím objektivů Goyo (f=3-8 mm, F/0,95).

Kamery jsou umístěny do krytů odolných proti povětrnostním vlivům, které jsou jinak určeny pro bezpečnostní kamerové systémy. Kamery se spouští automaticky v přednastaveném čase, pro převod signálu z analogového na digitální je využito A/D převodníku Dazzle DVC 101