13.11.2020
Zákryty hvězd? Fascinující disciplína!

Stačí být ve správný čas na správném místě, a i pozorný amatér se může stát svědkem fascinující podívané. A když sledovaný úkaz navíc doloží kamerovým záznamem, může svým dílem přispět k bližšímu poznání nebeských objektů. Pozorování zákrytů hvězd je zkrátka vzrušující astronomická disciplína, a proto není divu, že Petr Zelený se jí věnuje bezmála třicet let.

Nacházíte se: Úvodní stránka » Odborná činnost » Meziplanetární hmota » Meteorické roje » Stanice AGO Modra

Stanice AGO Modra

Kamera umístěná na observatoři AGO na Slovensku. Je v provozu od října 2009 a jedná se o celooblohovou digitální kameru DMK41AU s rozlišením 1280x960 pixelů, tedy s vyšším rozlišením než v případě běžných stanic s užším zorným polem. Limitní magnituda hvězd +5,5 mag, meteorů do +3,5 mag. Použitý je objektiv typu "rybí oko" Canon 2,4/15 mm, zesilovač jasu obrazu Mullard a zobrazovací objektiv Meopta 1,9/16 mm. Stanice je plně automatická, v kompaktním plastovém obalu, elektronicky ovládané komponenty jsou řízeny elektronikou a procesorem (P. Zigo). Ještě před tím zde však byla kamera Watec 902 H2 Ultimate.

Zřizovatelem stanice je AGO (Astronomicko geofyzikálne observatorium UK Bratislava) Modra. Tato stanice je součástí sítě SVMN (Slovak VideoMeteor Network) a jedná se tedy o profesionální stanici.

Díky této stanice započala spolupráce mezi jednotlivými sítěmi a to v červenci 2009, kdy se podařilo získat první dráhu meteoroidu výměnou dat mezi amatérskou stanicí Bratislava-Cukrová (CEMeNt) a celooblohovou kamerou stanice AGO.