13.11.2020
Zákryty hvězd? Fascinující disciplína!

Stačí být ve správný čas na správném místě, a i pozorný amatér se může stát svědkem fascinující podívané. A když sledovaný úkaz navíc doloží kamerovým záznamem, může svým dílem přispět k bližšímu poznání nebeských objektů. Pozorování zákrytů hvězd je zkrátka vzrušující astronomická disciplína, a proto není divu, že Petr Zelený se jí věnuje bezmála třicet let.

Stanice Zlín

Instalace a zprovoznění této stanice proběhlo jako jedno z posledních, je v činnosti od července 2014. Kamera je umístěna na hvězdárně Zlín.

Stanice je vybavena kamerou KPF131HR, která míří na sever s azimutem 0 stupňů. Umístění této stanice je důležité pro zaznamenání vícestaničních meteorů se spektrografem na hvězdárně Valašské Meziříčí. Kamera využívá CCD čip Sony Super HAD II o velikosti 1/3“ s rozlišením 582x500 px a citlivostí 0,002 lx v BW režimu. Velikost zorného pole kamery je 70x56 stupňů s využitím objektivu Tokina (f=2,8-8 mm, F/0,98). Pro převod signálu z analogového na digitální je využito A/D převodníku Dazzle DVC 101, pro zachycení a zpracování meteorů se využívá software UFO Capture a UFO Analyzer.

V brzké době se také plánuje zprovoznění druhé kamery, která bude opatřena spektrografem. Pro spektrograf bude také využito kamery KPF131HR která bude mířit západním směrem s azimutem 270 stupňů. Předpokládané zorné pole bude 60x48 stupňů, pro spektrální analýzu bude využito difrakční mřížky s 500 čarami na mm.

O vyhodnocení dat se starají pracovníci hvězdárny společně se studenty navštěvující astronomický kroužek při hvězdárně Zlín. Severní kamera umístěna na Hvězdárně Zlín je důležitým článkem pro zajištění drah vícestaničních meteorů pro spektrograf ve Valašském Meziříčí.