13.11.2020
Zákryty hvězd? Fascinující disciplína!

Stačí být ve správný čas na správném místě, a i pozorný amatér se může stát svědkem fascinující podívané. A když sledovaný úkaz navíc doloží kamerovým záznamem, může svým dílem přispět k bližšímu poznání nebeských objektů. Pozorování zákrytů hvězd je zkrátka vzrušující astronomická disciplína, a proto není divu, že Petr Zelený se jí věnuje bezmála třicet let.

Nacházíte se: Úvodní stránka » Odborná činnost » Meziplanetární hmota » Meteorické roje » Stanice Bílý Kříž

Stanice Bílý Kříž

Stanice Bílý Kříž je umístěna na výzkumné stanici AV ČR. Na stanici je umístěna analogová kamera KPF131HR s CCD čipem o velikosti 1/3“.

Kamera funguje od července 2012 se zorným polem v jižním směru s azimutem 195 stupňů. Výhodnost této stanice spočívá ve vyšší nadmořské výšce (891 m.n.m.), která zaručuje její provoz i během podzimních a zimních inverzních situací v nížinách. Kamera využívá CCD čip Sony Super HAD II o velikosti 1/3“ s rozlišením 582x500 px a citlivostí 0,002 lx v BW režimu. Velikost zorného pole kamery je 75x60 stupňů s využitím objektivu Tokina (f=2,8-8 mm, F/0,98).

Pro převod signálu z analogového na digitální je využito A/D převodníku Dazzle DVC 101, pro zachycení a zpracování meteorů se využívá software UFO Capture a UFO Analyzer.