22.09.2020
Blízký vzdálený svět zákrytů a erupcí

Odborný pracovník naší hvězdárny Ladislav Šmelcer se zhlédl v proměnných hvězdách. Už téměř čtvrt století patří k jejich zaníceným pozorovatelům. Svého času byl předsedou Sekce proměnných hvězd a exoplanet při České astronomické společnosti, nyní je jejím místopředsedou a pořadatelem celostátního praktika. Téma tajuplných vesmírných těles prolíná celým následujícím rozhovorem.

Nacházíte se: Úvodní stránka » Odborná činnost » Meteorologie » Aktuální počasí

Aktuální počasí

Po kliknutí na následující obrázek se objeví vyskakovací okno, ve kterém naleznete grafický přehled základních meteorologických prvků zaznamenaných meteostanicí ČHMU v areálu Hvězdárny Valašské Meziříčí v uplynulých 48 hodinách, data jsou většinou zobrazena se zpožděním 10 minut. Zdrojem je ČHMU, kde také naleznete údaje z jiných stanic ve stejné podobě.

Co na grafu vidíte? Především osa x je dělena po 4 hodinách a vyznačena je půlnoc občanského času (čili v čase, který máte na hodinkách, včetně přechodu na letní čas). Osa y má různá dělení pro různé prvky. Uvedeny jsou průměrné hodnoty za uplynulý měřící interval (u nárazů větru se jedná o maximální hodnotu naměřenou v tomto intervalu), které jsou rozlišeny různými barvami:

•       teplota ve 2 m nad povrchem udaná ve °C
  •        – relativní vlhkost vzduchu v %
  •                – maximální a průměrná rychlost větru v m/s
  •  ° °  –  směr větru , kde 0° je sever, 90° východ, 180° jih a 270° západ
  •       srážky za 10 minut v mm
  •        – na ose není označena stupnice pro  sluneční svit , ten je udán v sekundách, přičemž pokud Slunce svítilo po celých 10 minut, je hodnota v maximu a odpovídá 600 s

Hodnoty na osách (y) se mění podle intenzity jevů.

Pro zajímavost ještě několik odkazů na stanice v nejbližším okolí

Aktuální data hlásné a předpovědní povodňové služby

Rozvodnění řek následkem dlouhotrvajících dešťů či v důsledku krátkodobé vydatné přeháňky monitoruje Hlásná a předpovědní povodňová služba ČHMÚ. Pod uvedeným odkazem naleznete výstupy jejích měření provedených na Vsetínské a Rožnovské Bečvě včetně přehledných grafů a případného vyhlášení povodňových stavů. Další zajímavosti, jako třeba maximální vodní stavy v uplynulých letech, naleznete na evidenčním listě hlásného profilu. (zdroj ČHMÚ - HaPPS)

Aktuální radarová data

Pro určování aktuálního výskytu a intenzity srážek se už několik let i v České republice používá meteorologických radarů. Jelikož se Vsetín nachází téměř na hranici mezi ČR a Slovenskem, nabízíme vám možnost srovnat výsledky radarových měření získaných pomocí českých a slovenských radarů. (zdroje: ČHMÚ, SHMÚ, IMGW)

Aktuální data z detektorů blesků

Ke sledování bouřkové aktivity se využívá metod sledování různých typů bleskových výbojů, zde naleznete stránku s aktuálními měřeními provedenými přístroji ČHMÚ. (zdroj ČHMÚ).

Aktuální družicové snímky