25.09.2018
Letní putování vesmírem 2018

Je již tradicí, že s odcházejícím létem se ohlédneme zpět a hodnotíme proběhlé události. K nim patří i astronomické tábory pro děti od 7 do 15 let věku, které na hvězdárně pořádáme desítky let. Letošní skladba táborů byla následující: v červenci pobytový astronomický tábor a v srpnu příměstský tábor.

Nacházíte se: Úvodní stránka » Odborná činnost » Výsledky pozorování » Předvánoční bolid

Předvánoční bolid

V noci před štědrým dnem (23. prosince 2013, 22:53:20 SEČ) se podařilo videostanicemi na pozorování meteorů umístěnými na Hvězdárně Valašské Meziříčí zachytit přelet velmi jasného meteoru. Dráha tohoto meteoroidu byla tak výhodná, že jeho let byl zaznamenán na obou našich kamerách. Kamery na hvězdárně Valašské Meziříčí byly pořízeny v rávci projektu KOSOAP.

Těleso se při průletu atmosférou rozpadalo na menší kousky, což se projevilo na kolísáním jasnosti. Maximální naměřená vizuální jasnost objektu se pohybovala kolem -4,5 mag. Pro srovnání nabízíme pohledy z obou našich kamer. Meteor byl však pozorován i na řadě dalších stanic pracujících v rámci sítě CEMENT.

Jižní kamera (HVM-OPS) Východní kamera (HVM-OPE)
Video zaznamenaná kamerou - bolid prolédá těsně nad planetou Jupiter

Složený snímek přeletu bolidu (uprostřed souhvězdí Orion, vlevo dole Sírius).

Složený snímek přeletu bolidu (vlevo dole Velký vůz).

Dráha bolidu na obloze s proloženou maskou hvězd. Dráha bolidu na obloze s proloženou maskou hvězd.

Projekce dráhy do hvězdné mapy.

Projekce počátečních bodů atmosférické dráhy na zemský povrch (odhadnutých na základě pozorování z jedné stanice.)

Vývoj jasnosti bolidu při letu atmosférou - srovnání profilů z obou kamer. OPS - modré body a červená křivka, OPE - hnědé body, zelená křivka.  Ve středu křivky je jasně patrný rozptyl hodnot daný probíhající fragmentací tělesa.

Vývoj jasnosti bolidu pro část dráhy pozorovanou oběma kamerami. OPS - modré body a červená křivka, OPE - hnědé body, zelená křivka. Śipkou je označeno místo na křivce, které bylo použity jako referenční bod pro srovnání nezávislých měření jasnosti.

Analýzu záznamů z ostatních stanic sítě CEMENT provedl Jakub Koukal. Na základě kombinovaných údajů bylo možné spočítat dráhu tělesa ve sluneční soustavě a určit geometrii letu atmosférou včetně rychlosti a jejích změn během letu. Z dostupných údajů bylo možné odhadnout i základní fyzikální vlastnosti tělesa.

Při pohledu na projekci dráhy atmosférického letu na povrch Země a také na snímky z různých stanic (obzvláště markantní je rozdíl mezi Kroměříží a Bílým křížem) je patrné, že těleso letělo doslova nedaleko našich stanic. Zatímco z Kroměříže prolétalo šikmo zorným polem kamery, z pohledu kamery na Bílém kříži letělo prakticky směrem k ní.

Ve sluneční soustavě se meteoroid pohyboval po dráze s hlavní poloosou 2 AU a přísluním ve vzdálenosti 0,967 AU od Slunce. Excentricita dráhy byla 0,508 a sklon 5,0°. Těleso tedy pravděpodobně přiletělo z vnitřní části hlavního pásu planetek. Po podobné dráze se pohybuje například planetka 1982 XB.

Ze získaných údajů bylo možné odhadnout pevnost materiálu objektu, která se pohybovala jen kolem 1 MPa (0,9 MPa na počátku letu atmosférou a 1,3 MPa těsně před pohasnutím). Takto nízká pevnost spíše odpovídá materiálu kometárního původu.

Bílý kříž - S

Maruška - SE

Vsetín

Kroměříž

Projekce dráhy letu bolidu na zemský povrch na základě pozorování ze sedmi stanic.

Vývoj rychlosti tělesa při letu atmosférou.

Srovnání absolutní jasnosti bolidu (přepočtené na vzdálenost 100 km) a relativní jasnosti pozorované  ze stanice Valašské Meziříčí - S.

Absolutní jasnosti objektu odvozené na základě měření ze tří různých stanic.

Nominální dráha tělesa ve Sluneční soustavě.

Jednotlivé dráhy spočtené z kombinací dat z různých stanic.