27.04.2021
Vydejte se s námi do stratosféry!

Touha prozkoumat stratosféru a její vliv nejen na živé organismy stojí za projektem s názvem Společně na hranici vesmíru. Jeho cílem je vytvořit, podpořit a udržet malé vývojové a výzkumné týmy složené z techniků a výzkumníků z obou stran česko-slovenské hranice. Projekt jsme začali realizovat v listopadu 2020 a i přes nepřízeň okolních podmínek, úspěšně pokračuje.

Nacházíte se: Úvodní stránka » Odborná činnost » Výsledky pozorování » Poslední planetkový zákryt roku 2020 - POZITIVNÍ

Poslední planetkový zákryt roku 2020 - POZITIVNÍ

Na druhý svátek vánoční 26. 12. 2020 necelou hodinu před půlnocí mělo dojít v pásu širším než 120 km, který protínal celé Česko, k zákrytu hvězdy UCAC-591-018253 (11,0mag) poměrně velkou planetkou (203) Pompeja (průměr téměř 120 km, 12,4mag). K zákrytu došlo téměř přesně podle předpovědi a tento poslední plánovaný zákryt v roce 2020 byl pro naše stanoviště pozitivní. Doba zákrytu pro Valašské Meziříčí byla 9,3 s. Vzhledem k dobrému počasí byli úspěšní i další 4 pozorovatelé z Česka, 2 z Polska a 1 ze Slovenska.

Planetka (203) Pompeja

Planetka (203) Pompeja je docela velká planetka hlavního pásu mezi drahami Marsu a Jupiteru. Byla objevena v roce 1879 a pojmenovaná podle Pompejí, ktreré byly zničeny sopečnou erupcí v roce 79. Střední průměr tělesa je kolem 120 km. Kolem Slunce obíhá po mírně výstředné dráze (e = 0,058) ve vzdálenosti 2,577 až 2,897 AU se sklonem 3,2° k ekliptice a dobou oběhu kolem Slunce 4,53 roku. Na základě fotometrických měření byla stanovena doba (synodické) rotace 24,052 h, tedy velice blízká době rotace Země. Bližší údaje o planetce a její dráze lze najít např. na Wikipedii nebo na adrese https://ssd.jpl.nasa.gov/sbdb.cgi?sstr=203;orb=1;cov=0;log=0;cad=0#orb.

Parametry zákrytu - předpověď

Podrobnější údaje o zákrytu jsou na následujícím obrázku (kliknutím na obrázek zvětšete do čitelné podoby):

V obrázku č. 3 jsou důležité údaje o předpovězeném zákrytu. V prvním sloupci údaje o zakrývané hvězdě (jasnost a souřadnice), ve druhém údaje o zákrytu (maximální délka trvání - 11,2 s, pokles jasnosti - 1,7mag, vzdálenosti Slunce a Měsíce) a ve třetím údaje o planetce (jasnost, průměr - 118 km, paralaxa a hodinová změna souřadnic).

Pozorování

I když se jednalo o vánoční svátky, přesto se na hvězdárně sešli moji dva kolegové Jirka Srba a Láďa Šmelcer s odhodláním tento nadějný zákryt napozorovat, za což bych jim rád vyjádřil dík. Naštěstí se umoudřilo i počasí (v celém Česku), které nebylo pro pozorování zatím během celého prosince moc příznivé.

Rozložení části ze stanic přihlášených na pozorování vzhledem k předpovězenému "stínu" je znázorněno na obrázku z aplikace OccultWatcher (Obr. č. 4) - červená značka označuje polohu naší hvězdárny (podle předpovědi jsme byli 49 km od centrální linie a pravděpodobnost pozitivního pozorování byla 81 %), zelená čára označuje centrální linii, modré čáry okraje planetky, červené čáry chybu 1 a 2 sigma:

Pozorování jsme provedli pomocí dalekohledu Newton 254/1200 mm (v jižní kopuli) a s kamerou QHY 174 GPS Cooled. Tato kamera je velice vhodná na takováto pozorování. Chip kamery lze chladit a tím snížit šum a zvýšit odstup signálu od šumu (teplota byla -25 °C). K nahrávání úkazu do PC používáme program SharpCap a ke zracování programy Tangra / PyMovie. Přesný čas do hlavičky souboru (typ SER) i přímo do obrazu vkládá sama kamera, která má v sobě integrovaný přijímač GPS.

Výsledky pozorování

Výsledky pozorování a celkové zpracování (z dostupných pozorování) jsou k dispozici na stránkách euraster.net. Do 10. 1. 2021 dorazilo a bylo zpracováno 8 pozorování, všechna pozitivní - 5 z Česka, 2 z Polska a 1 ze Slovenska.

Přehled pozorování lze nalézt na https://www.euraster.net/results/2020/index.html#1226-203. Upravený obrázek (ze zdroje)  zachycuje zpracovaná pozorování (zelená čára č. 8 - naše pozorování). Obr. č. 7:

Rozměry určené z tohoto pozorování:119,3 km x 95,7 km, PA 96,4°. Planetka se tentokrát nepříliš odchýlila od předpovědi (cca 3 km na jih).

Výsledky pozorování - Valašské Meziříčí

Vzhledem k jasnosti planetky a hvězdy, očekávanému poklesu a předpokládané době době trvání zákrytu jsme zvolili expoziční čas snímků 100 ms. Světelná křivka, kterou jsme získali ze záznamu, je uvedena na následujícím obrázku (Tangra / AOTA):

Získané časy zákrytu byly pro naše pozorovací stanoviště pro vstup (D) 22:10:38,88 +/- 0,05 s a pro výstup (R) 22:10:48,15 +/- 0,05 s (v UT), doba zákrytu 9,27 s.

autor: Petr Zelený