16.09.2019
Astronomický kroužek 2019/2020

Ve středu 18. 9. 2019 v 15.30 hodin se uskuteční na hvězdárně zahajovací schůzka astronomického kroužku pro všechny (téměř) příznivce denní a noční oblohy.

Nacházíte se: Úvodní stránka » Odborná činnost » Výsledky pozorování » Ninina byla POZITIVNÍ (ve ValMezu 18. 9. 2018)!

Ninina byla POZITIVNÍ (ve ValMezu 18. 9. 2018)!

​Po čase se nám opět podařilo napozorovat zákryt hvězdy planetkou, tentokrát s novou technikou (viz článek). Planetka Ninina (357) s průměrem 109 km měla zakrývat poměrně jasnou hvězdu 10,5​mag(TYC 6300-01666-1). Úskalím tohoto pozorování bylo to, že zákryt měl nastat už v cca 17:40 UT, tedy ještě za soumraku (Slunce pouze 8° pod obzorem).

Obr.1 - zpracování pomocí LiMovie (zákryt na snímcích č. 3198 - 3413)

Údaje o zákrytu - předpověď

Podrobnější údaje o zákrytu jsou na následujícím obrázku - výřez z webové aplikace OccultWatcher (kliknutím na obrázek zvětšete do čitelné podoby):

V obrázku č. 2 jsou důležité údaje o předpovězeném zákrytu, jako označení planetky a zakrývané hvězdy (a její jasnost), čas (17:40:20) a maximální doba trvání úkazu (14,9 s), pokles jasnosti (3,8 mag), poloha stanoviště vzhledem k úkazu (9 km od předpovězené centrální linie), pravděpodobnost pozitivního pozorování pro dané stanoviště (95 %!), výška a azimut zakrývané hvězdy (22°/170°), výška Slunce (8° pod obzorem), vzdálenost Měsíce (4°), ...

Na stránkách zdroje lze najít další údaje - souřadnice zakrývané hvězdy, rozměry planetky (109 km), průmět "stínu" na zemský povrch, vyhledávací mapky, ... (také obr. 3 vlevo)

Na mapě s předpovědí předpovězené polohy "stínu" (obr. 4 vpravo) znázorňuje: zelená čára centrální linii, modré čáry okraje planetky, červené čáry chybu 1 sigma. Valašské Meziříčí bylo 9 km na východ od centrální linie (proto by se dalo očekávat, že doba trvání zákrytu by se měla blížit době maximální).

Pozorování

Vzhledem k poloze Slunce (pouze 8° pod obzorem) byla obloha ještě celkem jasná a hvězda se ztrácela v jasu oblohy. Teprve několik minut před úkazem se ztmavila natolik, že se hvězda objevila na monitoru. Jelikož počasí bylo ideální (obloha bez mraků), stačilo pouze úkaz nahrát a poté vyhodnotit. Nahrávání jsme spustili v 17:38 a ukončili v 17:43.

Hodnoty na kameře (Watec 120N+) byly nastaveny na - integrace 2 snímky (0,08 s), gain na maximum, gama korekce vypnuta.

Na vyzkoušení simultánního pozorování pomocí digitální kamery (QHY) jsme připravili i druhé stanoviště pouze několik metrů od prvního. Bohužel v době kolem zákrytu se hvězda schovala za strom.

Výsledek pozorování

K zákrytu hvězdy opravdu došlo kolem předpovězeného okamžiku. Na dvou obrázcích je situace před zákrytem a během zákrytu (žlutá šipka označuje zakrývanou hvězdu).

Zkrácené video se nachází na úplném konci článku.

Zpracováním světelné křivky získané v programech LiMovie (obrázek na začátku článku) a Tangra (obrázek dole: žlutá křivka - srovnávací hvězda, modrá křivka - zakrývaná hvězda) jsme získali časy vstupu (D = 17:40:09,00 +/- 0,04) a výstupu (R = 17:40:17,56 +/- 0,04).

Doba zákrytu byla tedy 8,56 +/- 0,08 s. Na základě prvních informací, že kolegové na Slovensku pozorovali delší trvání zákrytu (P. Delinčák 15,2 s a M. Korec 14 s), se zdá, že skutečný stín procházel východně oproti předpovědi. Na konečné zpracování si budeme muset počkat. Bude zveřejněno na stránkách euraster.net.

autor: Petr Zelený