13.11.2020
Zákryty hvězd? Fascinující disciplína!

Stačí být ve správný čas na správném místě, a i pozorný amatér se může stát svědkem fascinující podívané. A když sledovaný úkaz navíc doloží kamerovým záznamem, může svým dílem přispět k bližšímu poznání nebeských objektů. Pozorování zákrytů hvězd je zkrátka vzrušující astronomická disciplína, a proto není divu, že Petr Zelený se jí věnuje bezmála třicet let.

Nacházíte se: Úvodní stránka » Odborná činnost » Výsledky pozorování » Pozorování proměnných hvězd - únor 2017

Pozorování proměnných hvězd - únor 2017

Během konce roku 2016 a počátkem 2017 jsme se věnovali více běžným zákrytovým dvojhvězdám než eruptivním. Dlouhodobé monitorování některých zajímavých zákrytových dvojhvězd odhaluje postupně jejich tajemství. Získané okamžiky minim po vložení do databáze Sekce proměnných hvězd a exoplanet se automaticky zobrazují v O-C bráně a je možné sledovat dlouhodobé změny v těchto systémech. Některé případy pozorované v posledních měsících si popíšeme podrobněji. O komentář jsem požádal odborníka Petra Zascheho z Astronomického ústavu Univerzity Karlovy.

V 365 Lac
Perioda 7,351535 dne, (M = 44261,137)
Tato zákrytová dvojhvězda je typickým příkladem excentrického systému, kdy se liší trend primárních a sekundárních minim. Dochází k pomalému stáčení periastra v prostoru a pozorujeme apsidální pohyb. Torres a kol. (The Astronomical Journal, 118:1831-1844, 1999 October) uvádí hodnotu periody stáčení periastra na U = 2810 ± 360 let.

Obrázek 1: O-C diagram V 364 Lac
Časový rozdíl mezi prvním a posledním uvedeným minimem v grafu je 82 let. Nicméně teprve posledních 42 let mají data lepší kvalitu a trend stáčení přímky apsid je patrný. Červený kroužek ukazuje polohu sekundárního minima určeného z pozorování z 21.11. 2016 ve Valašském Meziříčí.

HS Her
Perioda 1,6374341 dne, (Mo = 52857.18332)
Tato dvojhvězda je podobný případ jako V 365 Lac. Zde je perioda stáčení periastra kratší, U = 78,0 ± 0,3 roku (M. Wolf, A&A 383, 533-539, 2002). Současně s tím při analýze O-C diagramu byla objevena třetí hvězda s orbitální periodou 85,7 ± 2,2 roku.
Těchto systémů se stáčením přímky apsid je známo poměrně hodně, typickými systémy jsou ještě například Y Cyg nebo CO Lac.

Obrázek 2: O-C diagram HS Her
V tomto diagramu se objevuje minimum z roku 1901, ale přesnější data se objevují po roce 1963.
Červený kroužek ukazuje polohu sekundárního minima určeného z pozorování z 27. 10. 2016 ve Valašském Meziříčí.

XZ Per
Perioda 1,1516313 dne, (Mo = 25150,438)
XZ Per je typický systém, kde je polodotyková složka, tedy "klasický Algol" a v těchto systémech velice často dochází k nepravidelným nebo polopravidelným změnám periody. Těch systémů je známo dost, O-C diagram se nedá jednoduše popsat nějakou periodickou funkcí. Dalšími jsou třeba systémy jako TY Del, EW Lyr, SS Cet, RR Dra a další.

Obrázek 3: O-C diagram XZ Per
Červená kolečka představují polohu minim v O-C získaných z pozorování na hvězdárně ve Valašském Meziříčí. Poslední bod je z 9. 1. 2017.

IM Vul
Perioda 0,454281 dne, (Mo = 51442,92014)
Objev této hvězdy jako proměnné zveřejnil Romano v roce 1957, (Coelum 25, N3-N4). Upřesnění periody se provedlo na základě fotometrie z ASAS 3 a Rotse / NSVS. Tato dvojhvězda patří do skupiny tzv. overcontact binary, kdy obě složky vyplňují svůj Rocheův lalok (typ W UMa). Ze vzhledu O-C diagramu jsou patrné změny, které mohou být vysvětleny přítomností třetí hvězdy. Další pozorování jsou tedy žádoucí.

Obrázek 4: O-C diagram IM Vul
Amplituda rozdílů časů minim oproti předpovědi dosahuje kolem 50 minut. Červený kroužek ukazuje polohu sekundárního minima určeného z pozorování z 21. 11. 2016 ve Valašském Meziříčí.