13.11.2020
Zákryty hvězd? Fascinující disciplína!

Stačí být ve správný čas na správném místě, a i pozorný amatér se může stát svědkem fascinující podívané. A když sledovaný úkaz navíc doloží kamerovým záznamem, může svým dílem přispět k bližšímu poznání nebeských objektů. Pozorování zákrytů hvězd je zkrátka vzrušující astronomická disciplína, a proto není divu, že Petr Zelený se jí věnuje bezmála třicet let.

Nacházíte se: Úvodní stránka » Odborná činnost » Výsledky pozorování » Pozorování proměnných hvězd – říjen 2020

Pozorování proměnných hvězd – říjen 2020

Primárním cílem pro tento měsíc se stala zákrytová dvojhvězda NSVS 01031772 Cam. Testovala se vícebarevná fotometrie z důvodu zachycení případných erupcí, které se v minulosti pozorovaly. Souběžně s tím se změřila i minima okamžiků zákrytů a podařilo se díky tomu aktualizovat O-C diagram.

Tuto zákrytovou dvojhvězdu s periodou oběhu 0,36814052 dne sledujeme od roku 2013. První záznam pozorování je z 8. července. Dlouhodobé monitorování této zákrytové soustavy jsou změny v O-C diagramu způsobené přítomností třetí hvězdy. Oběžná doba třetí hvězdy z dřívější analýzy vycházela na 10,9 roku, ale v současné době to vypadá, že bude delší. Obě složky zákrytové dvojhvězdy jsou červení trpaslíci a z dalších údajů byly náznaky, že by mohla být chromosféricky aktivní. První erupce v tomto systému byla zaznamenána 29.3. 2014. Do konce září roku 2020 byla sledována 143 nocí a bylo pozorováno 14 erupcí. Aktuální frekvence erupcí vychází na 0,01949 erupce za hodinu, respektive jedna erupce za 51,29 hodin

Poslední světelné křivky erupce jsme zaznamenali 29.7. 2020 ve třech filtrech a jednu nefiltrovanou. Díky rozdílným amplitudám jasnosti erupce v různých filtrech je možné přibližně odhadnout teplotu aktivní oblasti hvězdy. Z fotometrie není možné určit, na které hvězdě erupce proběhla. Povrchové teploty složek dvojhvězdy jsou 3 513 K a 3 615 K. Během magnetické rekonexe (zkratu magnetických silokřivek) uvolněná energie ohřeje povrch v okolí aktivní oblasti hvězdy minimálně na 10 000 K, což se během fotometrie projeví krátkodobým zjasněním trvající jenom několik minut. Podobné situace byly pozorovány i u jiných hvězdných systémů a je možné předpokládat, že mechanismus vzniku erupcí u těchto hvězd je stejný.

Obrázek 1:  Světelná křivka NSVS 01031772 Cam ze dne 29. července 2020. Erupce proběhla během začátku primárního minima. Amplituda zjasnění ve filtru V (zelená křivka) byla 0,32 magnitudy, ve filtru R (červená křivka) 0,10 magnitudy a ve filtru I (fialová křivka) 0,03 magnitudy. Z těchto údajů je možné zhruba odhadnout teplotu aktivní oblasti během erupce na 10 000 K. Černá světelná křivka byla pořízena bez filtru.

Obrázek 2:  O-C diagram NSVS 01031772 Cam k říjnu 2020 Od roku 2009 nastávají minima stále dříve oproti předpovědi, rozdíl činí za posledních 11 let 10 minut.