13.11.2020
Zákryty hvězd? Fascinující disciplína!

Stačí být ve správný čas na správném místě, a i pozorný amatér se může stát svědkem fascinující podívané. A když sledovaný úkaz navíc doloží kamerovým záznamem, může svým dílem přispět k bližšímu poznání nebeských objektů. Pozorování zákrytů hvězd je zkrátka vzrušující astronomická disciplína, a proto není divu, že Petr Zelený se jí věnuje bezmála třicet let.

Nacházíte se: Úvodní stránka » Odborná činnost » Výsledky pozorování » Pozorování proměnných hvězd – prosinec 2014

Pozorování proměnných hvězd – prosinec 2014

Ani tento měsíc nepřinesl příliš radosti z pozorování. Oblohu jsem zastihl pouze třikrát vyjasněnou a během tohoto času pořídil 2794 měření zákrytových proměnných hvězd. Kromě tradiční GJ 3236 Cas dlouhodobě sleduji také zákrytovou dvojhvězdu NSVS 02186630 Dra, u které se projevují zajímavé změny na světelné křivce mimo zákryty, které ale pravděpodobně nesouvisí s erupční aktivitou.

V roce 2014 byla nejsledovanější hvězdou již výše zmiňovaná GJ 3236 Cas. Ta je jednou z šestnácti zákrytových systémů, u kterých se mohou objevovat aktivní události – erupce. O některých výsledcích bylo již informováno v předchozích zprávách o pozorování.
Celková statistika uvádí následující hodnoty. GJ 3236 Cas byla pozorována od 13. března do konce roku 2014 po dobu 273 hodin a 30 minut, což znamená, že byla pod dohledem 3,89 % z celkové možné doby uvedené intervalu. Během této doby bylo zaznamenáno celkem 10 erupcí. Pokud budeme předpokládat statisticky rovnoměrné rozložení četnosti erupcí, mohlo být pozorováno v tomto období celkem 257 erupcí.
Z vlastních měření byly u GJ 3236 Cas zjištěny periodické změny světelné křivky i mimo zákryty. Z analýzy vychází tato variace stejně dlouhá jako oběžná doba dvojhvězdy. Tyto změny mohou být způsobeny přítomností velké hvězdné skvrny, která se pravidelně objevuje na stejném místě při oběhu složek dvojhvězdy s periodou 18h30m.
K podobným závěrům dospěli i autoři článku, kde jsou zveřejněny výsledky analýzy dat z družice Kepler. Zde byly zkoumány hvězdy podobných fyzikálních parametrů jako u Slunce a zjišťována existence supererupcí. Ty se skutečně pozorovaly právě u hvězd, kde byly nalezeny periodické změny jasnosti pravděpodobně také způsobené přítomností velké skvrny.
Podrobnější zpráva bude uvedena v následujícím přehledu.

Obrázek 1: Grafický výstup z programu Peranso výpočtu periody změn jasnosti mimo zákryty u GJ 3236 Cas. Programem bylo zpracováno pozorování za 150 dní. Výsledná perioda je shodná s orbitální periodou dvojhvězdy.