Zřizovatelem organizace je

18.03.2024
Hvězdárna na Den hvězdáren a planetárií představila nové modely Slunce a Země

Také valašskomeziříčská hvězdárna se v pátek 15. 3. 2024 zapojila do celorepublikového Dne hvězdáren a planetárií, aby veřejnosti představila práci těchto pracovišť, jejich význam a přínosy. Připravili jsme bohatý program od odpoledních až do večerních hodin, kdy si mohli trpěliví návštěvníci prohlédnout nejen našeho nejbližšího nebeského souputníka, ale také největší planetu Sluneční soustavy Jupiter. Odpolední programy byl určený zejména dětem a v podvečer jsme veřejnosti slavnostně představili dva nové nafukovací modely těles nebeských, Slunce a naší planety Země.

Nacházíte se: Úvodní stránka » Odborná činnost » Výsledky pozorování » Pozorování proměnných hvězd – leden 2020

Pozorování proměnných hvězd – leden 2020

I v tomto měsíci se podařilo pozorovat během pěti nocí některé eruptivní hvězdy i zákrytové dvojhvězdy. Celkem bylo pořízeno 15 972 měření. U dlouhodobě sledované eruptivní hvězdy GJ 3236 byla zaznamenána dvě vzplanutí. Po delší době jsme se vrátili k fotometrii některých zajímavých zákrytových dvojhvězd. Kromě jiného nás zaujala publikace o pulsující proměnné hvězdě T UMi.

V časopisu The Astrophysical Journal 2019/876 se objevila nová publikace od László Molnára a kolektivu o pulsující miridě T UMi. Tuto fyzickou proměnnou hvězdu jsme na hvězdárně ve Valašském Meziříčí pozorovali v letech 1997 – 2006. Výsledky naší fotometrie byly publikovány v časopisech IBVS a OEJV v letech 2002 a 2006, které byly v této nové publikaci citovány.

Většina aspektů hvězdné evoluce postupuje příliš pomalu, než aby byla přímo pozorovatelná u jedné hvězdy během jediného lidského života. Jedinou výjimkou jsou pulsující obři na asymptotické větvi HR diagramu. Kombinace nejmodernějších technik modelování s pozorováním shromážděných amatérskými astronomy v průběhu mnoha desetiletí poskytují pro první přiblížení příležitost identifikovat polohu hvězdy jejím vývojovém stádiu.

V publikaci jsou prezentovány výsledky rychlé změny periody a poloměru proměnné hvězdy T UMi, která je způsobena nedávným nástupem tepelného pulsu. Podařilo se prokázat, že hvězda začíná pulsovat ve dvou módech. Byly použity evoluční modely MESA a lineární pulsační modely GYRE pro analýzu současné struktury hvězdy a vývoj oscilačních modelů pro hvězdy s různou hmotností. Byla využita sofistikovaná iterace pro dosažení časového rozlišení lepších než 10 let na začátku tepelných pulsů. Pro T UMi se uvádí počáteční hmotnost 2,0 ± 0,15 Msl a stáří 1,17 ± 0,21 mld let. To jsou zatím nejpřesnější hodnoty, které byly získány pro obří hvězdu na asymptotické větvi HR diagramu. Testem těchto modelů bude pokračující pozorování jejího vývoje v reálném čase. Předpokládá se, že pulsační periody T UMi se budou ještě několik desetiletí zkracovat, než dojde ke změně a začnou se prodlužovat, jak bude růst poloměr hvězdy.
Původní perioda pulsací byla do roku 1980 zhruba 313 dní, kdy amplituda změn jasnosti dosahovala kolem 6-ti magnitud. Od té doby se pozoroval postupný pokles periody pulsací i amplitudy. V současné době se podařilo prokázat, že hvězda pulsuje ve dvou módech – základním s periodou 198,1 dne a v prvním módu s periodou 111,0 dne. Amplituda změn jasnosti dosahuje kolem 0,2 – 0,4 magnitudy.
Pro zajímavost, tato událost pozorovaná cca 40 let v životě hvězdy odpovídá zhruba asi 0,7 sekundy života lidského.

Obrázek 1: Světelná křivka pulsující hvězdy T UMi v letech 1910 – 2018. Zejména po roce 2005 je pozorována změna a přechod na pulsace ve dvou módech.