13.06.2019
Klub nadaných dětí

Od září 2019 zahájí na Hvězdárně Valašské Meziříčí, p. o. svoji činnost Klub nadaných dětí pod záštitou Mensy ČR. Přihlášky do klubu bude možné zaslat nebo osobně předat na hvězdárně již během prázdnin, první setkání zájemců o klub bude v sobotu 14. září 2019 ve 14:00 hodin na Hvězdárně Valašské Meziříčí.

Nacházíte se: Úvodní stránka » Odborná činnost » Výsledky pozorování » Pozorování proměnných hvězd – duben 2015

Pozorování proměnných hvězd – duben 2015

V dubnu jsem se fotometrii proměnných hvězd věnoval po deset nocí a získal celkem 16 378 měření. Po celý měsíc jsem se věnoval fotometrii trpasličí zákrytové dvojhvězdy NSVS 0103 1772 Cam. Kromě zákrytů se bohužel nepodařilo zaznamenat další erupci, jak se podařilo o měsíc dříve. Dalšími dalekohledy jsem se věnoval některým běžným zákrytovým dvojhvězdám a kontrolou jejich chování v O-C diagramu.

Jelikož nastalo jarní období, je na obloze dostupná i HW Vir (perioda oběhu složek 2h 48min.). Tuto zákrytovou dvojhvězdu sleduji od roku 2007 v rámci projektu DWARF, který má za cíl odhalovat zákrytové systémy, kde by se měly  vyskytovat exoplanety. V letech 2009 (Lee a kol.) a 2012 (K. Beuermann a kol.) byly o HW Vir publikovány práce, kde se popisuje řešení variací v O-C diagramu přítomností dvou hmotných planet. Názory autorů se různily v náhledu na stabilitu drah planet kolem zákrytové dvojhvězdy. Změna náhledu na systém, uvedené v práci z roku 2012, vedly také výsledky pozorování provedené na naší hvězdárně po roce 2009.  Právě z tohoto důvodu pokračuji ve sledování tohoto systému i nadále, jak se bude situace vyvíjet.

Obrázek 1: O-C diagram (zobrazuje rozdíl mezi napozorovaným a vypočítaným okamžikem minima zákrytu) pro HW Vir. Modrými body jsou vyznačena všechna minima převzatá z databáze O-C brány, červené body jsou minima pořízena na hvězdárně ve Valašském Meziříčí v letech 2007 – 2015.