22.09.2020
Blízký vzdálený svět zákrytů a erupcí

Odborný pracovník naší hvězdárny Ladislav Šmelcer se zhlédl v proměnných hvězdách. Už téměř čtvrt století patří k jejich zaníceným pozorovatelům. Svého času byl předsedou Sekce proměnných hvězd a exoplanet při České astronomické společnosti, nyní je jejím místopředsedou a pořadatelem celostátního praktika. Téma tajuplných vesmírných těles prolíná celým následujícím rozhovorem.

Nacházíte se: Úvodní stránka » Odborná činnost » Výsledky pozorování » Pozorování proměnných hvězd – březen 2015

Pozorování proměnných hvězd – březen 2015

Měsíc březen je také možné z pozorovatelského hlediska ohodnotit jako úspěšný. Během 12 nocí se podařilo získat 28 909 měření. Velká hodnota je především způsobena sledováním pole zákrytové dvojhvězdy KV Gem, kde v poli se nachází další dva zákrytové systémy – V404 Gem a V405 Gem. Navíc se při pozorování podařilo objevit novou, pravděpodobně zákrytovou dvojhvězdu typu Algol – nyní označenou CzeV656 Gem. První změna byla zaznamenána 3.3. 2015 – sestup do minima trvající necelé 3 hodiny s poklesem o 0,26 magnitudy. Později, 17.3. 2015, se podařilo zaznamenat vzestup z minima trvající přes 4 hodiny. S největší pravděpodobností se bude jednat o algolidu s dlouhou periodou zákrytů a samotný zákryt bude trvat několik hodin, možná i s dlouhou zastávkou v minimu. Určení periody a získání celé fázové křivky bude asi docela problematické a vyžádá si delší čas.
GJ 3236 Cas se rozdivočila a předvedla pět vzplanutí – 3., 18., 19., 20., a 23. března, což je rekord v době jejího ročního monitorování. Na základě dostatečného množství pozorovacího materiálu se pokusím sepsat publikaci k tomuto zajímavému systému.
Největší událostí tohoto měsíce ale byla erupce u NSVS 01031772 Cam, která byla pozorována 7. března 2015. Došlo k ní těsně před pozorovaným sekundárním minimem, které bylo evidentně ovlivněno co do hloubky zákrytu. Čas minima erupcí nebyl ovlivněn. Ze světelné křivky je patrné, že erupce s největší pravděpodobností doznívala ještě po skončení sekundárního minima. Z těchto informací bude možné učinit určité závěry. Co je ovšem nejvíce zajímavé na této události, že se totiž tuto událost podařilo zaznamenat i na soukromé pozorovatelně Františkovi Bílkovi v Trhových Svinů. I tato událost si zaslouží podrobnější zpracování.

Obrázek 1: Okolí zákrytové proměnné KV Gem s označenou pozicí nové zákrytové dvojhvězdy CzeV656 Gem