Zřizovatelem organizace je

14.04.2024
Víkendová stáž studentů Společné laboratoře optiky UP a FZÚ AV ČR

Již tradičně se minimálně jednou za rok na naší hvězdárně objeví studenti předmětu SLO/PA Univerzity Palackého v Olomouci, Společné laboratoře optiky UP a FZÚ AV ČR. Stejně tomu bylo i letos, ale přece jen ta letošní stáž byla něčím výjimečná… světe div se, vyšlo nám počasí! A čím vším se studenti u nás zabývali? Hlavními tématy byly astronomické přístroje, astronomická pozorování a jejich zpracování.

Nacházíte se: Úvodní stránka » Odborná činnost » Výsledky pozorování » Po Ninině Kleopatra - další úspěšné pozorování zákrytu!

Po Ninině Kleopatra - další úspěšné pozorování zákrytu!

7. listopadu 2018 nad ránem se nám podařilo napozorovat zajímavý planetkový zákryt dokonce ze dvou stanovišť. Kromě našeho stanoviště v jižní kopuli nám poskytli zázemí i s dalekohledem kolegové ze vsetínské hvězdárny - za čož jim patří obrovský dík. Zákryt byl zajímavý tím, že zakrývaná hvězda (UCAC4-487-041243) 12,0mag měla menší jasnost než planetka 216 Kleopatra, která má sama o sobě docela zvláštní tvar (viz obr. vlevo - Arecibo) a obíhají kolem ní dva satelity.

Údaje o zákrytu - předpověď

Podrobnější údaje o zákrytu jsou na následujícím obrázku - výřez z webové aplikace OccultWatcher (kliknutím na obrázek zvětšete do čitelné podoby):

V obrázku jsou důležité údaje o předpovězeném zákrytu (pro Valašské Meziříčí), jako označení planetky a zakrývané hvězdy (a její jasnost), čas (01:16:21 UT) a maximální doba trvání úkazu (11,9 s), pokles jasnosti (0,2 - 0,6 mag !), poloha stanoviště vzhledem k úkazu (29 km mimo 1-sigma zónu !), pravděpodobnost pozitivního pozorování pro dané stanoviště (0,0 % !), výška a azimut zakrývané hvězdy (40°/136°), výška Slunce (43° pod obzorem), ...

Na stránkách zdroje lze najít další údaje - souřadnice zakrývané hvězdy, rozměry planetky (124 km), průmět "stínu" na zemský povrch, vyhledávací mapky, ... (obr. dole vlevo)

Na mapě s předpovědí polohy "stínu" (obr. nahoře vpravo) znázorňuje: zelená čára centrální linii, modré čáry okraje planetky, červené čáry chybu 1 sigma.

Z výše uvedeného (červeně zdůrazněný text a mapa vpravo) vyplývalo, že by k zákrytu jak ve Valašském Meziříčí tak na Vsetíně nemělo dojít. Parametry dráhy planetky Kleopatra jsou docela dobře známy. Jenže v předpovědi při výpočtech se předpoklá, že planetka má kulový tvar s průměrem 124 km. Ale podle úvodního obrázku je zřejmé, že to není pravda. Planetka Kleopatra má nepravidelný tvar s rozměry 217 x 94 x 81 km3 (a i popis těmito třemi čísly je jen určité přiblížení). 3D model a parametry lze najít na stránce 3D Asteroid Catologue, kde jsou pro tvar planetky tři "různé" modely (z dat radioteleskopu Arecibo, světelných křivek). Planetka, jako každé těleso, rotuje - doba její rotace je cca 5,4 hodiny. A v okamžiku zákrytu měla být natočená podle obrázku.

Tedy mělo by dojít k výraznému rozšíření pásu, ve kterém by mělo k zákrytu dojít (a zahrnovat i naše dvě stanoviště). Na druhou stranu, mělo však dojít ke zkrácení doby, kdy bude planetka hvězdu zakrývat. Jak již bylo zmíněno, jasnější planetka zakrývala slabší hvězdu a tedy předpovězený pokles byl malý - maximálně několik desetin magnitudy.

K zákrytům měsíců podle předpovědi nemělo dojít.

Takže jsme s napětím očekávali, jak vše dopadne.

Výsledky pozorování

Jelikož ještě není provedeno konečné zpracování, uvedeme pouze předběžné, které se týká pouze naší účasti na pozorování. Kromě nás pozorovala totiž řada pozorovatelů - před úkazem bylo nahlášeno do pozorovacího programu v OccultWatcheru 36 stanic (ze Slovenska, Česka, Německa, Nizozemí, Belgie a Velké Británie). Někteří pozorovatelé (např. západní Čechy) měli však smůlu, měli zataženo.

Jak již bylo uvedeno, díky ochotě kolegů ze Vsetína jsme mohli pozorovat ze dvou stanovišť. Z obou stanovišť jsme získali pozitivní pozorování. Předběžné výsledky s charakteristikou stanovišť je uvedeno níže. Zpracováním světelných křivek získaných v programu Tangra (žlutá křivka - srovnávací hvězda, modrá křivka - zakrývaná hvězda) jsme získali výsledné časy.

stanoviště:   Hvězdárna Valašské Meziříčí   Hvězdárna Vsetín
dalekohled:   Newton 254 / 1 200 mm   Newton 300 / 1 700 mm
kamera:   Watec 120N+   QHY 5L-II-M
čas:   DCF 77   NTP servery
světelná křivka:
čas středu zákrytu:   1:16:25,3 +/- 0,2 s UT   1:16:25,0 +/- 0,1 s UT
doba trvání:   5,1 +/- 0,3 s   6,2 +/- 0,2 s

Až bude k dispozici konečné zpracování, budeme o tom opět rádi informovat.

autor: Petr Zelený