22.09.2020
Blízký vzdálený svět zákrytů a erupcí

Odborný pracovník naší hvězdárny Ladislav Šmelcer se zhlédl v proměnných hvězdách. Už téměř čtvrt století patří k jejich zaníceným pozorovatelům. Svého času byl předsedou Sekce proměnných hvězd a exoplanet při České astronomické společnosti, nyní je jejím místopředsedou a pořadatelem celostátního praktika. Téma tajuplných vesmírných těles prolíná celým následujícím rozhovorem.

Nacházíte se: Úvodní stránka » Odborná činnost » Výsledky pozorování » Perseidy 2013 z Valašského Meziříčí

Perseidy 2013 z Valašského Meziříčí

V letošním roce jsme opět pomocí videotechniky pozorovali nejznámější meteorický roj - Perseidy. Poprvé však z pevného stanoviště na střeše jižní budovy Hvězdárny Valašské Meziříčí a se dvěmi kamerami, které pokrývají východní a jižní obzor.

Na zpracování výsledků se pracuje, protože zdaleka nejsou k dispozici všechna data. Období aktivity Perseid je poměrně dlouhé a s finálním zpracováním je tedy potřeba počkat minimálně do konce srpna.

Zde si můžete prohlédnout některé vizualizace a předběžné výsledky.

Východní kamera (OPE) Jižní kamera (OPS)
Složenina náhledových snímků z noci 11./12. srpna 2013 Složenina náhledových snímků z noci 11./12. srpna 2013
Video náhledových snímků jednotlivých meteorů z noci 11./12. srpna 2013 Video náhledových snímků jednotlivých meteorů z noci 11./12. srpna 2013
Složenina videozáznamů jednotlivých meteorů z noci 11./12. srpna 2013 Složenina videozáznamů jednotlivých meteorů z noci 11./12. srpna 2013
Video náhledových snímků z noci 12./13. srpna 2013 Video náhledových snímků z noci 12./13. srpna 2013
Video náhledových snímků z noci 14./15. srpna 2013 Složenina náhledových snímků z noci 14./15. srpna 2013
Projekce zaznamenaných meteorů na zemský povrch. Projekce zaznamenaných meteorů na zemský povrch.

Složená projekce z obou kamer na Hvězdárně Valašské Meziříčí. Vzhledem k částečnému překryvu zorných polí lze na videozáznamech nalézt společné meteory, které například přelétají z jednoho zorného pole od druhého.

Předběžné dráhy společných meteroů zaznamenaných v rámci sítě CEMENT a databáze EDMOND při kampani Perseidy 2013 (autor Jakub Koukal).